|
Artikelnummer: | 39281 | Längd över buffert: | 177mm | Vikt: | 494g | Drivning: | Motor med svänghjul och drivning på fyra axlar | Dekoder: | mfx 21pin | | | Koppel: | Koppelkulis med NEM-ficka, Standard kortkoppel NEM303 | Tidsperiod: | V 1991-1994 | Tillbehör: | se bild | KATEGORI | H0ELLOK |
|
Med tanke på att SJ AB/Green Cargo AB gör delning 2001 så gick 1364 både för person/gods trafik med falukorven som introducerades ca 91-92 innan den blev uppgraderad Rc6 och blå målad 1994.
Vid första anblicken så störs man av de grova plogarna och den väl tilltagna öppning i mitten
Tak ledningen påminner redan om Lima syndromet och det gör det inte bättre att fästet lossnar från strömavtagaren
När det gäller monteringen av slangarna så krävs det lite filande runt om på slangfästet.
Så där fyrtio år senare efter Roco så blir man rätt förvånad hur illa Märklin lyckas med målningen. Sedan att metallkåpan med de runda fästen blir rätt så synliga om man kolla handräcken...
Tak detaljerna är inte häller direkt något finlir med grova strömavtagare (spårvagn) och plastgjutna ledningar som spretar och säkert blir ett problem likt Lima Rc.
Tråden till dörr handräcken kunde man också minskat ned en aningen.
Jag skulle nog tro att originalets
elvärmeuttagen var gula/gråa innan det gror igen.
Med det två första lok versionerna så blir man lite fundersam om Märklin verkligen kommer lyckas hålla reda bland olikheten mellan olika Rc utförande. Ser man med facit av tidigare Dm/Dm3 så känns det som man har noll koll och inte bryr sig om sådant. Men en san Märklinist har nog skygglapparna på...
SLUTOMDÖME 25 AV 30 MÖJLIGA.
|
|
Detaljer: |  | Målning: |  | Funktioner: |  | Dragkraft: |  | Tekniken: |  | Kvalitén: |  | SLUTSUMMERING: | En känsla av rätt grovhuggna detaljer och bedrövlig finish av målning. Man skall väl ändå ge lite kredd för des välgående tysta drivning. Så ingen Aha upplevelse för min del så Roco står sig ännu bra.... |
|