SJ litt Oc 40 41
Postat: sön 25 apr 2010, 09:48
Axelföljd: Bʼ Bʼ
Tjänstevikt: 68 ton
Drivhjulsdiameter: 1350 mm
Effekt: 1000 Hk
Sth: 60 km/h
SJ och AEG undertecknar kontrakt av två lok 1919 och priset uppgick till 253125kr exklusive strömavtagare och snöplogar.
Loken hade tillverkningsnummer 2081 och 2082 vid leverans från tyska AEG år 1920 till SJ.
Vid leveranstillfället så var loken grå med svarta dekorlinjer men senare blev båda ommålade till brunt i mitten av 30-talet.
Något man kan undra över om loken hade röd buffertbalk med numrering
Eldhärjad 26 mars 1943 i Luleå och avställd samma år varvid den sedan skrotades i Vislanda 1944. SJ Oc 41
Snöplogen var uppbyggd på en träram klädd med plåt och denna var endast monterad i ena änden av loken. Att plogen endast var monterad på ena änden har strötts och blöts på diverse forum men en anledning skall ha varit klämrisken vid ihop koppling med vagnar.
Oc 41 avställd under november 1957 varvid uppställd inför skrotning 1958 i Åmål. Oc 40 malmtåg över Luossajärvi med riktning mot Kiruna malmbarngård 1931. Oc 41 Svartön i Luleå år 1948 Fotograf: Harry Kempen
Tjänstevikt: 68 ton
Drivhjulsdiameter: 1350 mm
Effekt: 1000 Hk
Sth: 60 km/h
SJ och AEG undertecknar kontrakt av två lok 1919 och priset uppgick till 253125kr exklusive strömavtagare och snöplogar.
Loken hade tillverkningsnummer 2081 och 2082 vid leverans från tyska AEG år 1920 till SJ.
Vid leveranstillfället så var loken grå med svarta dekorlinjer men senare blev båda ommålade till brunt i mitten av 30-talet.
Något man kan undra över om loken hade röd buffertbalk med numrering

Eldhärjad 26 mars 1943 i Luleå och avställd samma år varvid den sedan skrotades i Vislanda 1944. SJ Oc 41
Snöplogen var uppbyggd på en träram klädd med plåt och denna var endast monterad i ena änden av loken. Att plogen endast var monterad på ena änden har strötts och blöts på diverse forum men en anledning skall ha varit klämrisken vid ihop koppling med vagnar.
Oc 41 avställd under november 1957 varvid uppställd inför skrotning 1958 i Åmål. Oc 40 malmtåg över Luossajärvi med riktning mot Kiruna malmbarngård 1931. Oc 41 Svartön i Luleå år 1948 Fotograf: Harry Kempen