Övertagande av Vagnverkstadens etsfilmer och gjutformar

Denna avdelning är för Hobbyhandlaren som vill visa sina produkter och nyheter.
Enskedebanan

Övertagande av Vagnverkstadens etsfilmer och gjutformar

Inlägg av Enskedebanan »

Hej!

Jag kan här med meddela att jag för snart ett år sedan förvärvade Vagnverkstadens bibliotek med etsfilmer och gjutformar. Jag skulle också få hjälp med beställning av gjutgods i metall. Nu blev det inte riktigt så. Firman som förvaltade gjutformarna fick jag aldrig kontakt med och jag har inte fått någon hjälp med metallgjutningar. Dessutom var biblioteket med filmer inte så komplett som hade utlovats.

Med dessa begränsningar har jag ändå för avsikt att starta upp någon sorts verksamhet. Mycket av Vagnverkstadens modultänkande när det gäller etsade modeller är intakt. Jag har också sökt kontakt med Winterzon om hjälp med större och mindre 3d-utskrifter i plast med sedvanlig Winterzonkvalitet. De stora utskrifterna är främst tak som jag inte kan få fram genom de gjutformar som Vagnverkstaden hade. De mindre detaljerna handlar om saker som gjöts i metall. Nu har jag fått klart för mig att det kan finnas licensbegränsningar kring dessa pressionsgjutningar. Jag vill först meddela att takventiler och buffertar kommer att hämtas från Winterzons egen kollektion. Någon nyproduktion av boggi m91 kommer inte att ske då VVA's boggi bedöms vara bättre. Etsdelen och gjutdetaljer till boggi m07 har ställts till Winterzons förfogande. Winterson hade redan en cadritad boggi m07 varför gjutdetaljerna endast använts för att syfta in gränsdragningen mellan gjutgods och den etsade stommen. Många detaljer har lämnats där hän då de inte lämpar sig för 3d-utskrift. Detta innefattar toalettrör, spännstagshållare, krokar för slutbelysning, dörrhantag, extern elanslutning (vagn-vagn) och handbroms?. Kvar blev bromsok , tre olika cylindrar och möjligtvis handsken till den externa elanslutningen. Om någon själv eller känner någon som kan sitta på licenser på de sist uppräknade detaljerna så vill jag att dessa hör av sig till mig genom forumet. Annars är den naturliga reflektionen att cadda bromsok, mm inte är någon raketforskning. Dessutom vill jag tillägga att det inte finns några genvägar när det gäller 3d-utskrifter. Det går inte att scanna och skriva ut utan allt måste caddas. Det kan även vara så att de detljer som jag räknar upp till stor del mätts in från SMJ's böcker om "SJ's vagnar med trästomme" som innehåller ett omfattande ritningsbibliotek. Ritning är ofta bättre än gjuten förlaga.

De modeller som jag blivit utlovad som inte fanns i filmbiblioteket var Fo1 och Bo5. Jag försöker återskapa dessa med hjälp av gamla etsplåtar som scannas och sedan digitaliseras. Kollektionen av vagnar m91 var i biblioteket ganska begränsat. Jag försöker återskapa några av de modeller som har funnits i HNJ's verkstads och Vagnverkstadens produktion. Det går till på så sätt att jag låter digitalisera en vagnssida från Bo4 med m38-fönster. Denna finns i biblioteket som jag förfogar över. Sedan kommer underlag från SMJ's böcker att användas för att återskapa andra vagnsmodeller.

Jag har förstått att det finns ett motstånd mot detta. Om det är så att den allmänna uppfattningen är att man skall låta Vagnverkstadens uppsättning modeller förpassas till historien så är jag villig att gå med på detta och låta allt vara en dyrköpt läxa för mig.

Fördelen är att jag på relativt kort sikt skulle kunna återskapa en del vagnar i det tågsätt som finns dokumenterat i senaste numret av Modelltågsmagasinet. För hoppningen är att även Fo1 och ABo3a skall kunna erbjudas som byggsatser. Det tågsett jag åsyftar är det första El-drivna tåget från Stockholm till Göteborg som finns på sidorna 22-23 i Modelljärnvägsmagasinet nr 66.

Har ni synpunkter så skriv gärna ett pm till mig så kan jag bilda mig en uppfattning.

Mvh
Enskedebanan