Märklin boggiteakvagnar - make over [KLAR]

Denna avdelning är för diskussioner om person- och godsvagnar i alla skalor, byggtips, bilder och frågor.

Denna kategoris återkomst är begränsad och endast för aktiva medlemmar!
Användarens profilbild
jonas_sth
Site Admin
Inlägg: 3698
Blev medlem: sön 28 dec 2008, 19:04
Ort: Stockholm Södermalm

Märklin boggiteakvagnar - make over [KLAR]

Inlägg av jonas_sth »

Genuina Märklin konstruktioner, men sex släpskor i följd är ingen njutning :roll:

Så här tänker jag mig en föryngringsprocess liksom Märklin gör med dagens vagnset en vagn med släpsko som sedan förser via koppel till det övriga. Sedan finns det nu även möjligt att koppla till de två axlade teakvagnarna och i alla byter jag även till 22V lampor. På D-loket 101 får man också byta koppel till den nya NEM 303 utan strömledare som man har konstruerat att kunna koppla samman som inte den äldre NEM 360 klarar. Släpskon placera jag på en av vagnarna som inte har brevinkastet då man vill kunna avvara den individen om man kopplar till 4270 istället och 4271 resegods som har sitt gula brevinkast.

Kör man sedan med Sa ångloken som även förser ström via kortkoppel så blir det lite som livrem och hängslen.

E610080 Glödlampa 22V 25mA (för digitaldrift) 10st/Fpk.
72025 Strömledande kortkoppel NEM 303 10st/Fpk.
72050 Kontaktbleck (inte samma som var monterade) 5st/Fpk.
E700230 Ekerhjul (oxiderade) 10,5mm 24,4 mm. 2st/Fpk.

Jag rekommenderar att klippa kablarna intill lödningen på släpskon och kontaktblecket innan isärtagning. Märklin har inte sparat på kabeldimensionen från analoga epoken och lyckats trycka ihop denna i kanalen på inredningen och boggi röret.

Något man noterar när man väl öppnat är att kablarna bara är krokade i blecken.
marklin_boggi_teakvagnar_lodning.jpg
Byter också glödlamporna för att få lite mindre ljusstyrka men upptäckte att locken skiljer sig svarta i tågsetet och vita något genomskinliga i senare separat vagnar 4270/4271.
marklin_boggi_teakvagnar_lampor.jpg
Ersätter även hjulen till den nyare varianten oxiderade.
marklin_boggi_teakvagnar_ekerhjul.jpg
Såhär ser min kabeldragning ut och man löder 5cm först i belysnings blecken uppe i taket och trär dessa sedan ned igenom inredning/boggin vid montering av underredet. Jag har också valt att byta blecken då jag ville komplettera med ett extra för varje vagn.
marklin_boggi_teakvagnar_kablar.jpg
Tänk på när man löder blecken att lägga något emellan som en skruvmejsel så att plasten inte tar någon skada.
marklin_boggi_teakvagnar_kontaktbleck.jpg
När det kommer till vagnen med släpsko så blir det lite mer avancerat då även hjul blecket skall va på plats under. Jag borrade ett hål rakt in under släpskon framifrån för att trä in och upp kabeln (gör den 4cm) från koppel. Gjorde sedan likadant hål rakt åt sidan för att dra ut den kabeln för kontaktblecket.
marklin_boggi_teakvagnar_slapsko.jpg
Ja ingen upphetsning utan basic analog drift :tummeupp:
Svensk tågsamling sedan tidigt 80-tal med favoritloket Ra :tummeupp:
CS3+ 2.5.2(6) / MSW 4.15.0.10 / 2x 60175 Booster / 4x 60881 S88 AC / TC10 Guld / K & C-räls