Jeco Rc2 revidering bl.a. delar digitalt & underhåll [KLAR]

Denna avdelning för allmänna diskussioner om digital drift, elektronik och datorstyrning på modelljärnvägen.

Denna kategoris återkomst är begränsad och endast för aktiva medlemmar!
Användarens profilbild
jonas_sth
Site Admin
Inlägg: 3698
Blev medlem: sön 28 dec 2008, 19:04
Ort: Stockholm Södermalm

Jeco Rc2 revidering bl.a. delar digitalt & underhåll [KLAR]

Inlägg av jonas_sth »

Ja 2011 förbeställde jag min Rc2 som sedermera levererades vid försommaren 2012.

Först ut blev Rc2 1100 med ljud för 3395 kr och senare även Rc2 1103.

Redan från början vid inkörning blev man lite fundersam när målningen av bromsskivorna åkte bort från hjulen i kurvorna :roll: och att den vaggade fram över spåren.
Special lösning redan 2012
Special lösning redan 2012
jeco_rc2_skadad.jpg
När så den andra modellen 1103 kom efter sommaren då blev det två friterade dekoder av någon typ av el fel i modellen...

Finns en del saker som beställare borde hållit bättre uppsikt över speciellt när man drar av en skruv vid monteringen och då löst problemet genom att limma ihop istället för att plocka bort modellen :x

Här har man gjort det med hytten och för att göra det snyggt så limmar man även kvar skruv huvudet.... men det stannar inte där för även skruvarna som håller övre kretskorten är limmade då gängan inte fungerat i plasten... nog orsaken till den trasiga LED ovanför som blivit sönderklämd av kåpan :evil:



Det är väl lite synonymt av just Jeco och NMJ modeller med idiotiska konstruktioner som man borde ha listat ut vid en närmare koll av CAD ritning.

Vilken "crazy fuck" gör plasthakar istället för skruv? :tummened:

Men modellerna är väl underhållsfria när ingen information finns inskrivna i medföljande manualer.
jeco_rc2_boggi.jpg
Smörjfett som övergår i flytande form är inget ovanligt med tiden men därför är det viktigt och möjligt att kunna öppna upp för underhåll.

Den flytande formen kommer gärna ditt som här i axel lagret som också skall leda ström.
jeco_rc2_kugghjul.jpg
En annan grej man myglar med vid tillverkningen är att inte förse med kabel för strömupptagning från båda sidorna av hjulaxlarna på 3-räls versionen.

Jag har plockat bort blecken från boggisidorna före lödning så inget smälter av värmen.
jeco_rc2_kontaktbleck.jpg
Jeco levererade sina modeller med Zimo MX644 som C utförande som då är anpassad för Märklin knäppa lösningar (amplified outputs) på FO3/FO4 utgångar.
Men samtidigt har någon fyndig person lyckats skapa ett kretskort som både skall fungera med 8pin eller 21MTC dekoder men vinningen blev då inte fler digitala funktioner. Så modellens belysning går därför inte att kombinera efter hur ett Rc fungerar.

Ljusvred Rc
3 - Helljus (övre o undre, samt rött i bakänden) F0+F7
2 - Halvljus F0+F5
1 - Markeringsljus (övre o undre, samt rött i bakänden) F0 på
0 - Släckt F0 av
4 - Växlingsljus F6 med rangerings läge
jeco_rc2_kretskort.jpg
Så för att få en någorlunda roligare modell så blev det att modifiera befintligt kretskort och införskaffa MX644 D dekodrar.
Något man få beakta är att man inte är konsekvent hur kablarna på top och botten strålkastarna är dragna till båda sidorna.
jeco_rc2_kretskort2.jpg
Det här med strömupptagning via hjullagren har sina nackdelar så ett powerpack 1000µF/25v får bli ett komplement.
jeco_rc2_powerpack.jpg
På den modernare varianten av Rc2 "frimärke" finns en del problem med att plogarna är för låga och och att boggisidorna går emot hjulen.
Efter några kurvtagningar så brukade bromsskivorna vara avskrapade så man blev tvungen att förbättrings måla :(
jeco_rc2_boggisidor_plogar.jpg
En förare lyfter upp även om det är väldigt lågt i tak och en monterad hyttbelysning skulle hamna i huvudet :roll:
Jag har även klippt till svart tejp igen för att avskärma lite av ljuset från de genetiska LED som lyser där det inte bör.
jeco_rc2_forare.jpg
Så att tänka på vid mappning att FO0f och FO1 bytt läge för över och under strålkastarkablarna (Kina har tänkt till) så på min ena modell flyttade jag kablarna.
jeco_rc2_zimo.jpg
Som sagt det blev betydligt bättre med Brawa släpsko 2225 istället för copy copy....
jeco_rc2-b260_9.jpg
Svensk tågsamling sedan tidigt 80-tal med favoritloket Ra :tummeupp:
CS3+ 2.5.2(6) / MSW 4.15.0.10 / 2x 60175 Booster / 4x 60881 S88 AC / TC10 Guld / K & C-räls