Modelldatabasen - Maj 2020

Denna avdelning är för ämnen som inte passar i någon mer detaljerad kategori.
Användarvisningsbild
Sweden

Re: Modelldatabasen - Maj 2020

Inlägg av Sweden »

fernis

Okej. Tänkte om jag missat en utgåva typ för 2020. Jajamän, det blir då totalt fyra stycken med fyra olika
individnummer nästa år. Upptäckte det av en slump. Roco hade till och med en bild på det nya numret redo.

Sweden - The One... And Only.

R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."

Användarvisningsbild
Sweden

Inlägg av Sweden »

Märklin Godsvagnar

I och med att eder skribent lade upp Rocos modell av littera Shimmns så passade "han" på att uppdatera de
modeller av denna vagnstyp som Märklin har släppt.

AAE - Ahaus Alstätter Eisenbahn litt Shimmns typ 63 (Kapellvagn)

Faktarutan för denna modell är tillsnyggad. Den korta historiken är uppdaterad med vilka individnummer
som finns på bild. Modell kontra förebild är uppdaterad med en länk till Modelltågs forummedlem "fenis"
intressanta tråd och diskussion om modeller av littera Shimmns som han har på ett annat MJ-forum.

AAE - Ahaus Alstätter Eisenbahn litt Shimmns typ 62 (Kapellvagn)

Faktarutan för dessa modeller har också blivit tillsnyggad. Den korta historiken är också uppdaterad med
vilka individnummer som finns på bild och är gjorda i modell. Modell kontra förebild är också uppdaterad
med länken till Modelltågs forummedlem "fenis" intressanta tråd och diskussion om de modeller av littera
Shimmns som finns och som han har på ett annat MJ-forum. Eder skribent har också lagt upp en lista över
alla de modeller som finns av de vagnar som "SSAB" har samt att "han" har länkat till den modell av denna
vagnstyp som Roco har tagit fram.

Roco Godsvagnar

Ett tillägg och en mindre uppdatering.

AAE - Ahaus Alstätter Eisenbahn litt Shimmns typ 62 (Kapellvagn)

Eftersom alla dessa uppdateringar gjordes i morse så har de allra flesta inte hunnit se att denna artikel till
och med hann bli uppdaterad men eder skribent skriver om detta i alla fall. Precis som i fallet med Märklins
modeller så är den korta historiken är uppdaterad med vilka individnummer som finns på bild och är gjorda
i modell. Modell kontra förebild är uppdaterad med länken till Modelltågs forummedlem "fenis" intressanta
tråd och diskussion om de modeller av littera Shimmns som finns och som han har på ett annat MJ-forum.
Eder skribent har också lagt upp en lista över alla de modeller som finns av de vagnar som "SSAB" har samt
att "han" har länkat till de modeller av denna vagnstyp som Märklin har tagit fram. Alltså precis som i fallet
med Märklins modeller även om de allra flesta läsare som sagt inte hann med och se att denna information
saknades när eder skribent lade upp artikeln i morse.

SJ - Statens Järnvägar litt Shimmns typ 981 (Kapell)

Faktarutorna för dessa modeller är "tillsnyggade". Modell kontra förebild "är" nu färdigskriven och innehåller
en länk till Modelltågs forummedlem "fenis" intressanta tråd och diskussion om modeller av littera Shimmns
som han har på ett annat MJ-forum.

Notering om just den korta historiken

Det är inte alla gånger så lätt att hitta information om modellernas förebilder och så var det i detta fall men
tack vare "fernis" tråd "over there" så lyckades eder skribent i alla fall skrapa ihop "lite" information om just
typerna Shimmns typ 62 och Shimmns typ 63. Flera intressanta bidrag i den tråden så ingen specifik nämnd
och inte heller någon specifik glömd så kolla in "fernis" tråd. Det som eder skribent sammanställde från just
den tråden här på Modelltåg kan vara av intresse för de rallare och samlare som är förebildsentusiaster eller
vill märka om Märklin och Rocos modeller.

Användarvisningsbild
Sweden

Inlägg av Sweden »

B-models Godsvagnar

Eder skribent har inga modeller av de svenska godsvagnar som B-models har tagit fram hittills och det "är"
själva f*n att hitta den information som jag vill skriva om. Varken tillverkaren eller återförsäljarna har all
den informationen och modellerna är med nöd och näppe omnämnda på de svenska MJ-forum som nu finns
men eder skribent har "lite" att bjuda på. Generellt sett så har jag justerat faktarutorna en aning men ids
inte gå in på det då det är "knastertorra" fakta som T. Andén kallar det.

GC - Green Cargo AB litt Rilns typ 992 AAE R14

Artikelnummer 45.638 och individnummer "...052-0". Eder skribent har sett bilder på litteraskylten på den
modellen och lagt till ägarförhållande och hemstation. Förmodligen så har "alla" modeller av Rilns "samma"
typ av märkning på skyltarna men då eder skribent vill ha "visuell bekräftelse" så är denna information inte
tillagd i faktarutorna för alla individnummer som finns i varje artikelnummer.

AAE - Ahaus Alstätter Eisenbahn litt Sgns "Fortum"

B-models har fått hem dessa modeller sedan en tid tillbaka och de har börjat att hitta ut till "en del" av de
svenska handlarna. Det rör sig dock "inte" om några vagnsset denna gång utan nu det handlar det om tre
individnummer som säljs separat. Priset är dock rätt högt per styck för vagnar som är gjorda i "plast" men
det är väl fliscontainrarna som drar upp priset.

Den information som jag har hittat är vilka nummer som containrarna i varje artikelnummer har "men" på
de få bilder som nu eder skribent har sett så är det inte hundra klart vilka individnummer som vagnarna nu
har. Typ av förpackning och insats har jag också sett bilder på. Detta har naturligtvis eder skribent noterat
i faktarutorna för modellerna.

AAE - Ahaus Alstätter Eisenbahn litt Sgns "green cargo"

B-models har även fått hem dessa modeller sedan en tid tillbaka som nu också har börjat att hitta ut till "en
del" av de svenska handlarna. Åter igen så rör det sig dock "inte" om några vagnsset utan nu handlar det om
två individnummer som även i detta fall säljs separat. Även priset på dessa vagnar är "rätt högt" med tanke
på att vagnarna är gjorda i plast men det är väl som tidigare skrivet fliscontainrarna som drar upp det.

I detta fall så var det allt som eder skribent kunde hitta.

Användarvisningsbild
Sweden

Inlägg av Sweden »

Dekaler & Etsat Personvagnar/
SJ - Statens Järnvägar litt BFS9

Denna produktbeskrivning har blivit något omarbetad. Vad eder skribent exakt har gjort ska jag kortfattat
gå igenom. Den korta historiken om BFS9 är omarbetad och uppdaterad samt att några små irriterande fel
nu är korrigerade. Färgsättningen på de vagnar som SSRT/COT hade "är" korrigerade samt att jag hittade
igen en bild på den andra BFS9 som TKAB hade. Ändrat lite på upplägget som dessutom "nu" innehåller lite
mer fakta för förebildsentusiasterna. Förslagen på möjliga modeller med hjälp av Dekaler & Etsats dekaler
är nu därför också korrigerade.

Da 915 Personvagnar/
TKAB - Tågkompaniet AB

Den korta historiken för BFS9 har därför också uppdaterats i denna avdelning. Informationen upprepar sig
alltså här men det är för att oavsett vart Modelldatabasens följare börjar att läsa ska få just den så kallade
korta historiken direkt i samband med produkterna.

Rimbo Grande Personvagnar/
SJ - Statens Järnvägar litt BFS9

Denna korta historik ligger nu också upplagd i denna produktbeskrivning av exakt samma skäl som ovan.
Tidigare så fanns ingen kort historik i denna.

Den korta historiken - Unik i sitt slag

I en värld av "blatanta" försök att återuppfinna hjulet och "plagiera" så "är" den korta historiken unik i sitt
slag. Jag vet. Herr och fru "Jante" dominerar "Svälje". Det luktar skryt och skrävel men jag liksom bryr mig
inte oavsett vad "eliten" säger. Vad det hela handlar om är vad eder skribent vill skriva om och vad jag har
observerat att folk vill läsa om. Historik om förebilderna utan en massa bromstal och Gunze Sangyo så det
har alltså varken med skryt eller ego att göra. Eder skribent vill dock påpeka att den korta historiken "inte"
är en 100% exakt vetenskap. Den finns inte på detta sätt sammanställd någon annanstans utan är hämtad
från en uppsjö källor samt bilder. Ingen specifik nämnd men inte heller någon specifik glömd.

Användarvisningsbild
Sweden

Inlägg av Sweden »

Annas hobby & diversehandel Byggnader

Här har det hänt en hel del då eder skribent har kunnat göra en relativt stor uppdatering. Borttaget är alla
"mallar" som tidigare fanns där. Hela 9 husmodeller till finns nu med i listan så med de 5 som nu fanns där
från början så innehåller den nu alltså 14 modeller.

Som jag har skrivit i inledningen till artikeln så hittade eder skribent sparade gamla versioner av företagets
hemsidor vilket dock gav klent med information. Tvetydiga namn på modellerna har gjort det svårt att veta
vad det var de sålde då inga bilder och produktbeskrivningar fanns sparade.

Eder skribent har sammanställ dessa uppgifter med vad företaget hade skrivit på svenska MJ-forum samt
det jag hade sedan tidigare till en produktlista. Det är dock inte någon exakt vetenskap då jag i vissa fall
har fått gissa mig till saker och ting.

Lite länkar är tillagt under den korta historiken och modell kontra förebild.

Några speciella noteringar

Stationshuset i Nossebro fanns i modell i både ursprungligt utförande och det senare "utbyggda" utförandet.
I den sparade versionen av hemsidan listas en "Restaurang" för 1495 kronor och jag har antagit att detta nu
kan vara Nossebro stationshus i utbyggt modernare utförande.

Den sparade versionen av hemsidan listar två husmodeller rätt och slätt som "Stationshus" samt att den ena
kostar 950 kronor och den andra är slut i lager. En av dessa kan vara Nossebro stationshus i det ursprungliga
utförande så det kan alltså vara ett stationshus för mycket i listan.

Hur komplett är listan?

Detta lilla företag var inte aktivt speciellt länge åtminstone vad det gäller husmodeller i skala 1:87/H0 då
denna tillverkning skedde mellan 2013 och 2016 så det är svårt att säga. Men vad jag i skrivande stund nu
kan dra för slutsats är att de tog fram 13 eller 14 husmodeller med anknytning till TNJ och VGJ.

Utgivningsåren på modellerna var mellan 2013 och 2016 och en del stämmer "exakt" medan några är osäkra
och prisuppgifterna är från 2016. Någon speciellt detaljerad information om modellerna har jag tyvärr inte
hittat men de tycks ha levererats i standardförpackningar och innehållit byggbeskrivningar.

Modeller som är nya i listan är tills vidare markerade med "Ny!" i rubriken på faktarutorna och en del osäkra
uppgifter är markerade med "?". Eder skribent har ännu inte kollat alla tänkbara källor till information så jag
återkommer någon gång i framtiden. Det finns nu i alla fall en hyfsad produktlista för detta nedlagda bolag.

Skriv svar

Återgå till "Övrigt"