Angående forumuppdateringen

Denna avdelning är för ämnen som inte passar i någon mer detaljerad kategori.
Användarvisningsbild
Sweden

Angående forumuppdateringen

Inlägg av Sweden » lör 22 jun 2019, 12:17

Utdraget på bredden

Upptäckte på en gång att forumet har dragits ut på bredden. Innan hade jag rätt breda gråa marginaler på höger och vänster sida på skärmen. Jag går in på Jeco Godsvagnar som jag håller på att redigera och uppdatera. Faktarutorna, om vi kallar dem för det, ligger nu till vänster på skärmen och inte mitt i. Texten i till exempel Modell kontra förebild har dragits ut till bredden av ett A4-papper.

Så bred text och så breda menyer är jobbigt för ögat (och hjärnan) att läsa. Det är därför som det är marginaler på A4-papper oavsett vad det gäller för dokument och det är därför som tidningar skriver text i kolumner.

__________________________________________________________________________________________

Ovan linje av "bottenstreck" som jag andvänt mig av i modelldatabasen för att "lufta lite" i all text visar på hur smal texten var innan uppdateringen. Texten i denna post är bredare än så och det är jobbigt för ögat (och hjärnan) att läsa.

Det har jag reagerat på länge borta på Svenskt MJ-forum. Om folket där inte radbryter så blir deras texter nästan lika breda som min 21,5-tumms widescreenskärm. Fruktansvärt drygt forum att läsa på många gånger.

Trodde först att det hade att göra med inzoomningsfunktionen i Firefox att göra, har hänt en gång, men den var i normalläge 100% så forumet med den vita och blåa bakgrunden har dragits ut på bredden och har bland annat placerat om faktarutorna och texten i modelldatabasen.

Jämför med detta stycke som jag nu skriver och där jag radbryter innan texten är bredare än vad ögat
(och hjärnan) klarar av att läsa. Men även denna text ligger mer till vänster vilket gör att man liksom
får sitta att titta till vänster på skärmen istället för mera mitt i.

Kolla in nedan länk till Svenskt MJ-forum. Titta på första meningen i första posten och hur bred den är.
Texten där är mer än dubbelt så bred och inte vänligt mot ögat (och hjärnan) som texten som jag skriver
i detta stycke där jag radbryter innan texten blir för bred.

Svenskt MJ-forum
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... ic=22037.0
Värde på Fleischmann - delar och samling?

Varför detta aldrig, vad jag vet i alla fall, aldrig har uppmärksammats på Svenskt MJ-forum är en gåta
för mig. Denna viktiga fakta lärde jag mig i början på 1990-talet när jag höll på med layout och
tidningsutgivning. Kolla det jag här skriver om i dokument och tidningar så blir det uppenbart.

Lasse alias Sweden.
R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."

Återgå till "Övrigt"