Modelldatabasen - Juni 2019

Denna avdelning är för ämnen som inte passar i någon mer detaljerad kategori.
Användarvisningsbild
Sweden

Modelldatabasen - Juni 2019

Inlägg av Sweden » tor 06 jun 2019, 23:59

NMJ-Roco digitala startset 2010-2013

De två sista startseten är nu upplagda i denna artikel.

Roco Startset

Allt som jag i skrivande stund har att bjuda på är nu upplagt i denna avdelning. Artiklarna är dock inte 100% färdiga då jag saknar viss information som jag vill skriva om. Men jag kommer att göra som jag har gjort i alla år som har gått sedan Jonas och jag började med detta projekt genom att uppdatera allt när information hittas eller framkommer. Via de månadsuppdateringar jag nu för tiden gör så kan våra läsare se vad som händer i modelldatabasen så håll koll här.

Åratal före det som är upplagt

Helt eller delvis så ligger jag på det ena eller det andra sättet flera år före det som hittills är upplagt i modelldatabasen. Jag har en glasklar plan och vision om slutprodukten som förmodligen skulle fascinera de allra flesta. Men saker och ting tar tid att göra och framförallt all research som är tidsödande. Ett annat problem jag skrivit om är min ohälsa då jag är riktigt sjuk på grund av gudarna ska veta vilken neurologisk orsak. Jag har en massa att lägga upp och ännu mer på gång. Då jag har sådana jävla smärtor i leder och muskler så törs jag inte lova när jag lägger upp igen.

Men tro mig. En massa är på gång.

Lasse alias Sweden.
R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."

Användarvisningsbild
Sweden

Re: Modelldatabasen - Juni 2019

Inlägg av Sweden » mån 10 jun 2019, 19:50

Märklin Godsvagnar/Trix Godsvagnar

Sedan 4-packen timmervagnar av typen Sgns för HectorRail och TÅGAB lades upp i modelldatabasen 2015 respektive 2017 så har dessa kommit att uppdateras en hel del. Nedan så går jag igenom de allra senaste uppdateringarna.

Märklin/Trix HCTOR - HectorRail AB litt Sgns typ 121

Kortnummer på rambalkarna tillagt. Ägare och hemstation tillagt. Förebildens längd i skala 1:87/H0 tillagt.

Artikelnummer 47085 är slutsåld hos Märklin så tillgängligheten är ändrad till slutsåld.

Vad det gäller 4-packet från Trix är de långa vagnsnumren tillagda. Jag saknar dock kontrollsiffrorna.

Vad det gäller 4-packet från Trix är AC-hjul tillagt som tillbehör.

Jag har länkat mellan 4-packen från Märklin och Trix.

De olika individnummer som finns/fanns i de olika 4-packen är listade under "Modell kontra förebild".

Märklin/Trix TÅGAB - Tågåkeriet i Bergslagen AB litt Sgnss typ 60'

Ägare och hemstation tillagt. Förebildens längd i skala 1:87/H0 tillagt.

Jag har länkat mellan 4-packen från Märklin och Trix.

De olika individnummer som finns/fanns i de olika 4-packen är listade under "Modell kontra förebild".

Lasse alias Sweden.

Användarvisningsbild
Sweden

Inlägg av Sweden » mån 17 jun 2019, 21:32

BMJK/Leif Johansson Godsvagnar - Revisited

Som jag skrivit och berättat i "den gamla" tråden om Modelltågs modelldatabas så har en hel del uppdaterats sedan starten 2013. Detta går att läsa om i "Tråden om Modelltågs guide över Svenska modelltåg" som jag har skippat till förmån för nuvarande format av uppdateringar.

SJ - Statens Järnvägar litt Q12b (senare Uah-v) Rax-typ

Då detta är en modell som jag själv inte har och som hade en alldeles för klen bild på BMJKs hemsida så var jag osäker på vilket individnummer som Esso-vagnen har. Low and behold så hittade jag härom dagen en bild på denna modell så nu är detta korrigerat.

__________________________________________________________________________________________

B-models Godsvagnar - Revisited

Samma här. Som ovan.

Det är dock fruktansvärt irriterande när tillverkares hemsidor och kataloger innehåller så dåligt med information som jag vill skriva om. Detsamma gäller de svenska återförsäljarnas hemsidor. Och svårt att hitta modelldata när man själv inte har modellerna och många dessutom har varit utlovade i flera år och dessutom är kraftigt försenade. Så är fallet med B-models.

GC - Green Cargo AB litt Rilns typ 992 AAE R14

Vad som har hänt sedan den gamla tråden fram tills idag.

45.616 och 45.617

Förpackning tillagd.

Hemstation tillagd.

Förebildens längd tillagd.

Koppel tillagt. (Även på de andra vagnsseten).

Godispåse tillagd.

Kort historik påbörjad.

Modell kontra förebild påbörjad.

Utgåvor av tyska vagnar bortplockade.

Justering av layouten/upplägget gjord.

ERMW - Ermewa SA litt Zacns "green cargo"

Denna produktavdelning har fått en rejäl "over haul".

Rubriken bytt till den korrekta ägarbeteckningen.

Lika så i modelldatan.

Korrekt beställningsnummer tillagt.

Förpackning tillagd.

Boggie-typ tillagd.

Modellernas och förebildernas längd tillagd.

Vikt tillagd.

Märkning med kortnummer på tankarna tillagd.

Koppel tillagt.

Individnummer för set 2 tillagda.

Modell kontra förebild skriven med länkar till andra tillverkare som har gjort modell av samma förebild.

HCTOR - HectorRail AB litt Sgns typ 7

De här modellerna har inte kommit ännu så det är mest bara "faktarutorna" som har uppdaterats.

Förpackning delvis tillagd.

Prisuppgifter tillagda.

Ägare tillagd.

Godispåse delvis tillagd.

Modell kontra förebild påbörjad.

CargoLink-utgåvorna ligger kvar tills vidare som referens.

ERMD - Ermewa GmbH litt Sgnss "Nordic Bulkers AB"

945.100

Prisuppgifter tillagda.

Individnummer för vagn nummer 1 tillagd.

Individnummer på containrar för vagn nummer 1 tillagda.

Individnummer för vagn nummer 2 tillagd.

Individnummer på containrar för vagn nummer 2 (delvis) tillagda.

Ägare tillagd.

945.101

Prisuppgifter tillagda.

Ägare tillagd.

945.100/945.101

Kort historik påbörjad.

AAE - Ahaus Alstätter Eisenbahn litt Sgns "Fortum"

De här modellerna har inte kommit ännu så det är mest bara "faktarutorna" som har uppdaterats.

Prisuppgifter tillagda.

Ägare tillagd.

RUSH - Rush Rail AB litt Sgns typ 121 & 1135

Prisuppgifter tillagda.

Ägare tillagd.

Modell kontra förebild påbörjad med länk till Märklins modeller av samma förebild.

AAE - Ahaus Alstätter Eisenbahn litt Sgns "green cargo"

Prisuppgifter tillagda.

Ägare tillagd.

__________________________________________________________________________________________

Fokus på befintliga modeller

Denna uppdatering handlar alltså om att försöka fylla på med modelldata i sedan länge befintliga produkter men som jag skrev ovan så var det svårt av angivna skäl men lite vart det i alla fall. Allt går trögt då jag fan inte mår bra men lite att bjuda på vart det.

Lasse alias Sweden.

Användarvisningsbild
Sweden

Inlägg av Sweden » tis 18 jun 2019, 19:14

Mera Ermewa/Green Cargo litt Zacns

När jag ändå kollade om jag kunde uppdatera avdelningen för B-models och bland annat deras tankvagnar som Green Cargo hyr av Ermewa så kollade jag vad som kunde uppdateras med modellerna från Märklin, Piko och Roco av samma vagnstyp.

Märklin Godsvagnar: ERMW - Ermewa SA litt Zacns "green cargo"

Nedan är det senaste. Övrig modelldata fanns inte där från början. Bara några få rader text.

Lika så i modelldatan.

Modell kontra förebild skriven med länkar till andra tillverkare som har gjort modell av samma förebild.

Piko Godsvagnar: ERMW - Ermewa SA litt Zacns "green cargo"

Nedan är det senaste. Övrig modelldata fanns inte där från början. Bara några få rader text.

Lika så i modelldatan.

Boggi-typ tillagd.

Roco Godsvagnar: ERMW - Ermewa SA litt Zacns "green cargo"

Denna modell har inte släppts än men nedan är vad som är nytt.

Individnummer tillagt enligt Rocos hemsida.

Modellens och förebildens längd tillagd.

Märkning med kortnummer på tanken tillagd.

Roco Godsvagnar: Statens Järnvägar litt Habins, Habbins & Habbillns

Artikelnummer 67318 har nu släppts av Roco så nu finns individnumret på modellen upplagt.

Status för tillgänglighet är också ändrat.

Roco Reklamvagnar: Reklamvagnar för svenska hobbybutiker

Härom dagen så dök en av dessa modeller som jag saknade information om upp på Tradera och modellen i fråga var reklamvagnen för Hikmet Leksaker. Tyvärr så fanns det bara bilder på vagnssidan med reklamen men jag är rätt säker på att den andra sidan är identisk med de andra utgåvorna som har texten Roco Line på den andra sidan. Och någon bild på lockets kortsida fanns inte heller så jag vet fortfarande inte om dessa har de artikelnummer som jag har angivit.

Vad jag hade att bjuda på denna gång

Fokus på befintliga modeller igen alltså. Alltid trevlig när man hittar information som man saknar och som man vill skriva om. Nu blir det middag och vila. Långt ifrån frisk och kry på något sätt. Mer kommer någon dag framöver. Har lite PM och mejl att svara på som jag ligger efter med.

Over and out för denna gång.

Lasse alias Sweden.

Användarvisningsbild
Sweden

Inlägg av Sweden » sön 23 jun 2019, 21:03

Jeco Godsvagnar

Är en avdelning i modelldatabasen som när jag först lade upp modeller den 5 oktober 2013 i princip helt och
hållet inte har uppdaterats sedan dess och enligt nedan kopia på modellinformationen så såg det ut så här.

JE 65040 Tankvagn SJ litt Uh vagnsnummer 0702279-4 Svart "Nynäs"
Koppel: ?
Förpackning: ?
Från 1968 till 1981.
Från 2011. Upplaga: 250 exemplar.
Slutsåld hos Jeco.

Inte mycket att hurra över alltså då detta ursprungligen var mina privata och mycket enkla anteckningar över
de svenska modeller som intresserade mig.

Jeco Godsvagnar: SJ - Statens Järnvägar litt Q12/Uh/Z

Fram tills idag alltså för nu har denna avdelning fått en massiv uppdatering fast jag har annat att komma
ikapp med. Ta och gå in i denna avdelning och ta en titt och jämför med ovan kopia hur det såg ut innan för
merparten av det som finns där nu fanns inte där innan.

Har dock observerat att en del av våra läsare kollat in avdelningen innan denna uppdatering var färdig.

Men jag är inte klar ännu med denna avdelning. Framöver så ska jag återkomma till denna med ännu mer
modellinformation men då måste jag rycka fram lådan med mina exemplar. Artikelnummer JE 65024 ger en
fingervisning om vad det är som jag försöker att åstadkomma så mer kommer som sagt framöver.

Är fortfarande inte speciellt förtjust i forumuppdateringen som förvanskat en himla massa.

Lasse alias Sweden.

Användarvisningsbild
Sweden

Inlägg av Sweden » sön 30 jun 2019, 22:12

BMJK/Leif Johansson Godsvagnar - Revisited igen

I denna avdelning så har mer uppdateringar skett.

Längduppgifter på 2-axliga tankvagnar av typen Q12 baserade på modeller från Klein Modellbahn är tillagda.

De två artiklarna för boggitankvagnar av typen Q12b och Uah-v av Rax-typ är sammanslagna till en eftersom
det är samma vagnstyp fast med gammalt och nytt littera så nu är det enhetligt med samma modeller som
gavs ut i Rocos regi.

Övriga produkter i denna tillverkarkategori har därför flyttats ner ett snäpp varpå en artikel vart tom.

Men...

Där placerade jag BMJKs dubbelpack av Ermewa SA litt Zacns med märkning för "green cargo" då det är mer
korrekt att lista det där då det var klubben som sålde det även om Piko tog fram det åt dem. Jag har i
modell kontra förebild länkat till Pikos separata utgåva av vagnstypen. Vidare så har jag lagt till dubbelpacket
med hjul för AC växelström då jag har sett den på bild.

Någon justering av texten i kort historik och modell kontra förebild som dragits ut till absurdum på bredden
har jag inte gjort då det mest bara är jävligt irriterande och sitta och trycka enter som jag har gjort här.

Piko Godsvagnar: ERMW - Ermewa SA litt Zacns "green cargo"

Dubbelpacket som Piko tog fram åt BMJK är alltså nu flyttat till produktkategorin för klubben vilken jag länkat
till i modell kontra förebild.

Lasse alias Sweden.

Skriv svar

Återgå till "Övrigt"