Nytt i Modelltågs guide - Juni/Juli/Augusti 2018

Denna avdelning är för ämnen som inte passar i någon mer detaljerad kategori.
Användarvisningsbild
Sweden

Nytt i Modelltågs guide - Juni/Juli/Augusti 2018

Inlägg av Sweden » tis 07 aug 2018, 04:08

Det blir aldrig som man har tänkt sig

Är det någonting som jag bittert har fått lära mig så är det att just ovan talesätt stämmer in alldeles utmärkt på den fysiska verkligheten. Tiden kort efter den förra uppdateringen var inte rolig för fem öre då jag på grund av någon neurologisk åkomma som jag har drabbats av gav mig så svåra smärtor i överkroppen att jag knappt fungerade som människa. Eftersom den svenska sjuka sjukvården har upphört att existera i den fysiska verkligheten av uppenbara humanitära själ så löste jag det själv genom att proppa i mig "mer" smärtstillande.

Så kom terrorvärmen från Helvetet hitskickat av Satan själv. När man är allvarligt sjuk så tillbringar man som kanske många förstår merparten av sin tid i sitt hem. Hem å hem är att ta i när man bor i det kommunala maffia-bolaget Mitthem som under hela mitt liv har varit ökänt som skojare av rang. Med en standard anno 1950, konstant 30 jävla grader varmt i lägenheten, bindgalna grannar som lider av borra- och spika-syndromet 24/7/365/366 samt dårfinkar till vaktmästare som älskar att varva röjsågen utanför balkongen till huset som det är så fruktansvärt lyhört i att man kan föra dagbok över grannens toabesök så har denna sommar varit HEMSK.

Har man dessutom ingen bil och måste förlita sig på lokaltrafiken från Helvetet i form av ett annat maffia-bolag med namnet Nobina och deras rullande riskokare till sopcontainrar utan luftkonditionering med härliga temperaturer på 30 till 40 grader varmt så har jag dragit mig för att åka med dessa i sommar. På grund av detta så har jag tillbringat den mesta av tiden i mitt hem och att fly ifrån terror-värmen har varit nästintill omöjligt då luften precis överallt har varit outhärdlig inne som ute.

Sedan så tar ibland saker och ting längre tid än vad man planerat och det särskilt av två skäl. Att göra research tar ibland en fruktansvärt lång tid och det i kombination med den fruktansvärda terror-värmen gör att man inte kan sitta långa stunder vid burken och skriva. Dessutom så startade jag ett sidoprojekt som jag kommer att presentera inom kort.

Den ena dagen flöt in i den andra. Den ena veckan flöt in i den andra. Den ena månaden flöt in i den andra och vips så var man inne en bit i augusti. Inga uppdateringar i juni och juli då ingenting av det jag höll på att uppdatera var riktigt färdigt.

Som tur är så har det de senaste dagarna varit en mer "normal" temperatur vilket har gjort att det har varit drägligt att vara hemma. Nätterna har dessutom varit riktigt kalla med nedåt 10 grader plus ute så man har haft en chans att vädra ur och kyla ned lägenheten. I och med detta så har jag samtidigt färdigställt det som jag har uppdaterat i guiden under juni, juli och början på augusti.

Uppmärksamma som sett vart jag har varit inloggad har förmodligen sett vart jag har varit och rotat runt i guiden så det är ingen statshemlighet.

Jeco Lok & Motorvagnar (Made in China) 2013-

Var en av de få avdelningar i guiden som genom åren har varit dåligt uppdaterade så det är denna som jag har lagt min fokus på under sommaren. Plus mitt sidoprojekt.

I denna avdelning så är all modelldata och den korta historiken uppdaterad. En hel del av modellerna som aviserats av Jeco AB har ännu inte kommit och det kanske kan tyckas onödigt att lägga tid och energi på dessa. Men om de till slut kommer så är förarbetet redan gjort och om inte annat så får väl läsare av guiden se det hela som en bonus för lång och trogen tjänst.

De kommande modellerna av Ma-loken i leveransutförande lade jag till i början på juni.

Innan uppdateringen

Så såg det ut enligt nedan. Kort, koncist och enkelt.

Hg-A110 Ellok SJ litt Hg loknummer 756 Brun Leveransutförande DC Analog
Med digitalplugg. Med plastkåpa. A-ändesskärmar och lokskylt.
Från 2014 (aviserad redan 2010 som loknummer 661 men med metallkåpa).
Slutsåld hos Jeco.

Hg-A160 Ellok SJ litt Hg loknummer 756 Brun Leveransutförande DCC Digital Sound
Med ljuddekoder. Med plastkåpa. A-ändesskärmar och lokskylt.
Från 2014 (aviserad redan 2010 som loknummer 661 men med metallkåpa).
Slutsåld hos Jeco.

Bara att ta en titt på hur det ser ut nu.

Jag prövar på ett nytt upplägg i guiden

Det är en jävla skillnad på att försöka göra en layout på forumet kontra att använda ett riktigt program för tidningslayout men jag har testat något som kanske kan fungera på flertalet sätt och avdelningen "Jeco Lok & Motorvagnar (Made in China) 2013-" står som experiment för detta.

Istället för en enda lång post per produkt så har jag delat upp det på följande sätt. Post 1 avhandlar modeller för likström. Post 2 avhandlar modeller för växelström. Tillsammans med dessa finns modell kontra förebild men dessa recensioner ska få en egen avdelning i framtiden. Post 3 avhandlar dekodrar som endera ingår i modellerna eller som kan köpas separat och information om dessa. Post 4 avhandlar den korta historiken om förebilderna och mitt upplägg där förstår nog en hel del.

Då jag alltid skriver direkt på forumet eftersom jag då kan förhandsgranska skriven text och formatering så är det för mig en fördel att dela upp en artikel på det sätt som jag har gjort. Många artiklar är väldigt långa och att scrolla igenom dessa med kodning kan ibland vara drygt. En fördel med att produktbeskrivningarna är uppdelade på flera poster (sidor) är att dessa är lättare att hantera i små stycken än en enda mega-lång post. Dessutom så går det inte att göra hur långa poster som helst då varje post bara får innehålla visst många tecken och inte oändligt många sådana.

Det händer alltid något här och där

Oavsett om jag skriver om det eller inte så uppdaterar jag alltid någonting var och varannan dag men det är inte allt som är värt att skriva om till er läsare. Om jag putsar på upplägget/layouten i guiden eller om jag korrekturläser och hittar fel eller felaktigheter så skriver jag inte om detta.

Vad det gäller tillgången på modeller när nya sådana kommer eller om modeller utgår ur produktion så uppdaterar jag detta titt som tätt. Till exempel så uppdaterar jag så fort till exempel aviserade modeller från Märklin kommer ut på marknaden och några sådana är Ub/Ue-loken. Jonas hade till exempel hittat individnumren till Rocos 3-pack av Tbis-vagnar innan detta blev känt så detta är tillagt i guiden.

Mer kommer i guiden framöver då jag har en hel del på gång.

Det oväntade sido-projektet

Kommer upp inom kort. Jag ska bara skriva ett förord/intro till det så kommer jag att lägga upp det i forumkategorin "Lok & motorvagnar". Detta kan förhoppningsvis vara av stort intresse för rallare och samlare. Det är inte riktigt färdigt utan ett stort pågående projekt som kommer att omfatta hela 23 sidor eller 23 poster om man så vill.

Stay tuned for MORE.

Lasse alias Sweden. 7 Augusti 2018.

R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."

Återgå till "Övrigt"