Dekas vagnar med riktiga ac-hjul? [KLAR]

Denna avdelning är för diskussioner om person- och godsvagnar i alla skalor, byggtips, bilder och frågor.

Denna kategoris återkomst är begränsad och endast för aktiva medlemmar!
Användarens profilbild
jonas_sth
Site Admin
Inlägg: 3698
Blev medlem: sön 28 dec 2008, 19:04
Ort: Stockholm Södermalm

Dekas vagnar med riktiga ac-hjul? [KLAR]

Inlägg av jonas_sth »

Jag kan tycka det är riktigt bedrövlig när man lägger ned så mycket på detaljer att man inte fattar vad som behövs i utrymme för ett riktigt ac-hjul :tummened:

Så när detaljerna är så bra kanske man skall styra tillbaka och fundera på det tekniska funktioner för hjul o koppel längden. :roll:

Ett hybrid hjul kan man använda som t.ex. när Märklin gör ett kombinerat TRAXX boggi lok med Trix. Då är boggin styv och hjulet på axeln som går över krysset i växeln inte ramlar ned :shock:
ac-hjul_hybrid_dc-hjul.jpg
Tänk vilka små tillägg i CAD som skulle ha behövts för att man inte skulle behöva lägga sin tid :cry:
dekas_q12_ac-hjul.jpg
Liksom på Hbis har man inte tagit till utrymme för hjulflänsen och man borde gjort axlarna mer rörliga när den skär i kurvorna.
dekas_hbis_ac-hjul.jpg
På sandvagnarna fungerar hjulen men här måste man fixa med längden på koppeln.
hybrid_och_riktiga_ac-hjul.jpg
Som sagt nu börjar jag komma ikapp med körning av dagens modeller på kombinerad C och K-räls anläggning. Här får man nu lite mer kvälls pyssel och blir därför tveksam av fler vagnar om man inte kan fixa så basala saker vid framtagande.

VAGNAR SKALL INTE HOPPA I VÄXLARNA OCH MED LJUDET AV KASTANJETTER! :ängel:
Svensk tågsamling sedan tidigt 80-tal med favoritloket Ra :tummeupp:
CS3+ 2.5.2(6) / MSW 4.15.0.10 / 2x 60175 Booster / 4x 60881 S88 AC / TC10 Guld / K & C-räls
LeoArietis
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 22 mar 2024, 18:34

Re: Dekas vagnar med riktiga ac-hjul? [KLAR]

Inlägg av LeoArietis »

Var får jag tag på utbyteshjul för 3R till Dekas vagnar?
Användarens profilbild
jonas_sth
Site Admin
Inlägg: 3698
Blev medlem: sön 28 dec 2008, 19:04
Ort: Stockholm Södermalm

Re: Dekas vagnar med riktiga ac-hjul? [KLAR]

Inlägg av jonas_sth »

Detsamma som sitter på HNOLL vagnar...

Jag kör delvis med K-räls och det blir verkligen skillnad igenom växlarna och synd att man inte klarar ta hänsyn till så enkla grejer... :roll:

Men att börjar laja med fjädrade buffertar teknik som hamnar fel i avstånd med koppelfickan är vist ett behov :shock:
Svensk tågsamling sedan tidigt 80-tal med favoritloket Ra :tummeupp:
CS3+ 2.5.2(6) / MSW 4.15.0.10 / 2x 60175 Booster / 4x 60881 S88 AC / TC10 Guld / K & C-räls
Skriv svar