Gp loket i nollan

Denna avdelning är avsedd för diskussioner kring nya eller planerade produkter inom MJ-världen.

Denna kategoris återkomst är begränsad och endast för aktiva medlemmar!
HenrikLaurell
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 06 mar 2023, 20:10

Gp loket i nollan

Inlägg av HenrikLaurell »

Jag planerar att göra en CAD ritning av Gp loket för 3D print samt lägga ut chassit på extern partner.

Själv är jag intresserad av typ 1, VGJ 20 och 21, men då åtminstone första tre av fyra typer hade samma chassi, kan jag enkelt göra CAD för även dessa.

Drygt tio år sen fanns det ett kit för HOn3 och även On3. Jag planerar istället för 16.5mm spårvidd.

Jag fick idag svar från Mark Clark (locosnstuff) i UK. Han är villig att göra chassit för oss men det förutsätter 12 pre-orders, alt blir det väldigt dyrt för mig ..

Finns det ngn på detta forum, alt känner du ngn som skulle vara intresserad ?

/Henrik Laurell, Göteborg
HenrikLaurell
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 06 mar 2023, 20:10

Re: Gp loket i nollan

Inlägg av HenrikLaurell »

Frågan kom upp det är möjligt att göra både spårvidd 19.8 och 16.5mm

Om det finns mer intresse för 19.8 kan det ju förstås göra projektet mer troligt att det går igenom.

Henrik
HenrikLaurell
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 06 mar 2023, 20:10

Re: Gp loket i nollan

Inlägg av HenrikLaurell »

Fick nytt svar från Mark Clark idag. Han gjorde en första guestimate och fick fram följande:

* 18 spoke wheels at around £40 for 8 with axles
* 17mm spoked wheels at £15 for 3 axles
* motor and gearbox would be £30 ish
* castings will be needed for the chassis, allow another £180 for making masters and getting them cast
-- "more than £600 to produce one chassis in kit form"

Då alla verkar vara mer intresserade av 19.8mm så kommer det vara en del av projektet.

Det tråkiga är tidsfaktorn, han tror sig inte kunna genomföra detta förrän i slutet av 2023 då han är fullt upptagen med redan startade och/eller planerade projekt.

Jag har därför beslutat gå vidare o satsa på en statisk modell, o även printa chassit. Om alla stjärnor ligger i linje i slutet av året så kanske vi kan få det att rulla på riktigt oxå... Jag håller tummarna!

/Henrik
Skriv svar