3-Räls konvertering NMJ El17 v.1 (vi blev blåsta av tillverkaren) [KLAR]

Denna avdelning är för det som handlar om lok och motorvagnar på modelljärnvägen: ombyggnadstips, bilder, service, underhåll, frågor och funderingar.

Denna kategoris återkomst är begränsad och endast för aktiva medlemmar!
Användarens profilbild
jonas_sth
Site Admin
Inlägg: 3698
Blev medlem: sön 28 dec 2008, 19:04
Ort: Stockholm Södermalm

3-Räls konvertering NMJ El17 v.1 (vi blev blåsta av tillverkaren) [KLAR]

Inlägg av jonas_sth »

Ja tänk så tiden går sedan resan till Flåm 2010 och ett stopp hos NMJ vars grundare lurade oss att köpa den begränsade modellen med löftet av senare få byte till 3-räls chassi :x

Detta var i samma veva jag själv hade börjat mitt Y1/YF1 projekt och fick då höra (bubbel) att man nu var "nära" med sin klara exklusive modell men som i efterhand var kvalificerad skit snack.... Bullshit Walks :!:

Som så mycket annat från deras tillverkning är denna modell ett riktigt skräckexempel av dåliga konstruktionslösningar som man borde genomskådat redan vid CAD stadiet :roll: Någon tycktes ändå ha hajat till innanför pannbenet för senare gör man en version 2 av chassit.

1x ROCO AC-Hjul "slirskydd" 1st/fp Art nr 141840 (tidigare art nr 128192)
3x ROCO AC-Hjul 1st/fp Art nr 128194

Så tillbaka till mitt ex av version 1 utförande vars boggi konstruktion är en bedrövlig lösning...
nmj_el17_v1_1.jpg
Det kluriga med första versionen är att växellådan hänger lös mot hjulaxlarna som i sin tur är inpressade i boggiramen.

För att tvinga in hjulaxlarna och samtidigt försöka tämja ut plasten är ett orosmoment då man inte vill knäcka dom :roll:
nmj_el17_v1_2.jpg
När allt väl kom på plast utan några skador blev funderingen hur släpsko skulle fästas när nu kugghjulen ligger diktan botten skölden.
nmj_el17_v1_3.jpg
Kör med min klassiker Brawa släpsko som modifieras något.
nmj_el17_v1_4.jpg
Att endast limma släpskon blir inte optimalt så jag borrade upp små jack på sidorna där fästen sticks ned och fixerar.

Behöver man senare byta så kan man öppna upp slädens öglor...
nmj_el17_v1_5.jpg
Tur att man sparade 100 Ohms högtalarna nu när dekodern kom från ett donator lok :tummeupp:

Byte kablarna (pianotråd Kina) för LED belysningen och fixerade med kryp slang... Täckte också för ljus ledaren bakom hytten så det inte lyser ner genom boggi öppningarna.
nmj_el17_v1_6.jpg

Canon-motor (ESU LS micro V3.5)
CV#53=50 -> 56
CV#54=32 -> 6-8
CV#55=24 -> 4-6
Svensk tågsamling sedan tidigt 80-tal med favoritloket Ra :tummeupp:
CS3+ 2.5.2(6) / MSW 4.15.0.10 / 2x 60175 Booster / 4x 60881 S88 AC / TC10 Guld / K & C-räls