Gott Nytt År 2020!

Denna avdelning är för ämnen som inte passar i någon mer detaljerad kategori.

Denna kategoris återkomst är begränsad och endast för aktiva medlemmar!
Användarens profilbild
jonas_sth
Site Admin
Inlägg: 3698
Blev medlem: sön 28 dec 2008, 19:04
Ort: Stockholm Södermalm

Gott Nytt År 2020!

Inlägg av jonas_sth »

Ja ett riktigt gott slut och ett Gott Nytt År! på er alla.

Har redan nyårslöfte att skära ned med MJ inköpen och förädla det jag redan besitter 8-)

Min känsla är att allt mer hamnar på FB och försvinner i det tomma intet utan någon spårbarhet men vist snabbt och enkelt om man vill visa att tåget fungerar på anläggningen. Var någon som nämnde Less is more och det instämmer jag också i :lol:

Bara känslan när man söker bl.a. Märklin/Trix gamla trä tågset via Google så får man nästan numera bara upp tidigare auktioner :roll:

Får inte glömma tacka Sweden för sitt arbete med Svenska Modelltåg H0 1:87 databasen :tummeupp:

Alltid roligt med lite statistik så här kommer besökare delad via ålder 2019

ålder av besökare 2019.jpg

We don't get any younger :tyst:
Svensk tågsamling sedan tidigt 80-tal med favoritloket Ra :tummeupp:
CS3+ 2.5.2(6) / MSW 4.15.0.10 / 2x 60175 Booster / 4x 60881 S88 AC / TC10 Guld / K & C-räls
Användarens profilbild
fernis
Inlägg: 294
Blev medlem: sön 02 aug 2009, 20:35
Ort: Borlänge

Re: Gott Nytt År 2020!

Inlägg av fernis »

Gott nytt önskar även jag.

Håller fullständigt med om det du skriver om fb.
Många gånger bra mj info som efter ett par dagar försvinner i mängden av inlägg.
Med vänlig hälsning Anders,F
______________________________
HO Märklin MM/DCC CS1 V3,0
Märklinist ja visst
Användarens profilbild
Sweden
Inlägg: 2150
Blev medlem: mån 23 jan 2012, 17:06
Ort: Sundsvall

Re: Gott Nytt År 2020!

Inlägg av Sweden »

Jag måste erkänna...

...att jag sitter här vid datorn med skämskudden i högsta hugg. :oops:

I morse så påtalade "min farsa Leif" att han hade läst det senaste som jag har gjort i Modelldatabasen och
att Jonas skrivit och tackat för mitt arbete i den. Oboy. Vad ska jag säga? Hela 17 dagar in på det nya året
och jag har missat detta helt och hållet. :shock:

Jag kan inte annat än att skylla på en "klassisk svensk hjärnfjärt". Att jag dessutom är sjuk och har ont
gör inte det hela så mycket bättre och yada yada. Ofta tar det tid att svara på PM från folk men jag har
lagt ner hjärta och själ på Modelldatabasen varför min fokus har legat på denna under min vakna tid.

Modelldatabasen har blivit något av en besatthet för mig under åren som har gått men den har hållit mig
flytande med all jävla skit i mitt usla liv. Det samarbete som Jonas och jag har är för mig höjdpunkten i
livet och att vi har så många följare är helt otroligt och fantastiskt med tanke på alla visningar vi har.

Vi får dock inte glömma...

...att det var Jonas som påbörjade Modelldatabasen och att det är han som tillhandahåller plattformen
som den ligger på. Utan den idén och utan den plattformen så hade det nog inte existerat någon form
av Modelldatabas för en bok som Jan-Erik Heikefelts bok hade aldrig varit kommersiellt gångbar.

Så ett stort tack till Jonas själv bör vi alla också ge. :tummeupp:

Som jag har nämnt tidigare så blev det så att jag tog på mig att ensam genomföra detta projekt och jag
trivs bra med det men mottager dock gärna bidrag till Modelldatabasen från följare och medlemmar på
Modelltåg. Allt för att göra denna till en guldgruva och ultimat samlarguide av svenska modelltåg. ;)

År 2020 och framtiden

Jag håller på att spåna med Jonas om idéer jag har om Modelldatabasen, en lång och utdragen process på
grund av hur jag prioriterar min ork, men när det är klart så kommer det att hända en himla massa i vår
Modelldatabas. Det är bara det att allt tar lite tid då jag ibland inte har orken och isolerar mig. :(

Jag har en massa produkter färdiga att lägga upp och arbetar på en massa andra produkter att lägga upp
och samtidigt så arbetar jag med att uppdatera de redan befintliga produkterna i Modelldatabasen. Jag
har så många järn i elden och hjärnan går på högvarv men det är bara det att allt tar sin lilla tid.

Research om framförallt produkter och deras förebilder är mycket tidskrävande men själva skrivandet är
det som oftast går fortast. Då jag dessutom oftast improviserar så hattar jag fram och tillbaka mellan det
befintliga i Modelldatabasen och nya tillverkare och produkter som jag vill lägga upp i den.

Jag har en mycket klar bild av hur Modelldatabasen kommer att se ut när den är färdig men det är bara
det att allting som sagt tar tid. Att den i det närmaste kan komma att bli relativt komplett hyser jag inga
som helst tvivel om men om all modellfakta blir det är en helt annan historia.

Angående sociala medier

Jag kan inte annat än att hålla med Jonas och Anders om till exempel Facebook det är bara det att jag
uttrycker det brutalt ärligt: "Facebook suger get*** och sväljer". När jag kom ut på Internet för den allra
först gången våren/sommaren 1998 så var det roligt. En ocean av guldkorn för mig som älskar film och
modellhobby till exempel.

Så kom sociala medier som till exempel Facebook och Internet började sin färd ner i avgrunden. Min första
kontakt med Facebook handlade om folks toalettbesök vad det gäller det "stora". En massa folk skrev om
centimeter och jag undrade om det handlade om manliga könsorgan. Nej tydligen så hade gott folk mätt
längden på sina "korvar". Ja det är sant och så jävla absurt att jag undrar vad det är för jävla fel på den
så kallade mänskligheten. :roll:

Spola fram klockan till för säg ett par tre år sedan. Jag noterade en minskad aktivitet på alla de svenska
MJ-forum som fanns/finns. Helt plötsligt så poppade det upp en massa förslag på svenska FB-grupper som
avhandlade just modelltåg. ALLA skulle ha sin egen FB-grupp så att ALLA fick göra som de ville då många
tydligen var missnöjda med de svenska MJ-forum som fanns/finns. Ja herre jävlar. :lol:

Med tanke på klubben för inbördes beundran, den självutnämnda svenska MJ-eliten, så kan jag på ett sätt
dock förstå den stora massan av MJ-utövare. Att del ta på forum där "proffsen" enbart kastar bajs på allt
och alla är fan ingen höjdare för de allra flesta. Men förutsägbar som mänskligheten är så dröjde det inte
alls länge innan alla dessa FB-grupper var infekterade av samma jävla nonsens och skit. :roll:

Modelltåg har inte en så värst hög deltagaraktivitet men läsare och följare har Jonas! :tummeupp:

God fortsättning boys & girls!

Vi får göra det vi kan för den svenska MJ-hobbyn och fortsätta arbetet för allas trevnad. :tummeupp:

Tusen tack Jonas för de vänliga orden och tack själv! :oops: Hör av mig inom kort via PM. :oops:

Lasse alias Sweden.
R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."
Skriv svar