Modelldatabasen - Juli 2019

Denna avdelning är för ämnen som inte passar i någon mer detaljerad kategori.
Användarvisningsbild
Sweden

Modelldatabasen - Juli 2019

Inlägg av Sweden » sön 21 jul 2019, 21:42

Utbränd, trött och less

Att vara allvarligt sjuk är inte roligt. Men allra värst är att inte få adekvat sjukvård. Men som en del säger:
Sverige - Full fart med öppet bogvisir. Jag ligger efter med en hel massa, privat som med samarbetet med
Jonas, forumet och modelldatabasen. Jag har dock lyckats pussla ihop lite uppdateringar och här kommer
den första.

Improvisatören No. 1

Som jag skrivit förut så skriver och redigerar jag i modelldatabasen inloggad på forumet. Förklaringen till
detta är enkel då jag snabbt kan förhandsgranska och korrekturläsa hur det ser ut istället för att till exempel
skriva i Wordpad med en massa kodning som snurrar till det.

En klassiker när jag gör research om en produkt och dess förebild är att jag allra oftast råkar snubbla på en
hel del annan information om andra produkter. Så som jag arbetar så hamnar ibland produkter tillsammans
med andra varpå sorteringen blir fel som kanske en del har sett och märkt.

Organiserat kaos men det funkar för mig.

HNJ Verkstad

Min avsikt från början under hösten 2013 var att inte bara lista färdigmodeller utan också byggsatser men när
jag tänkte skriva om just HNJ Verkstad så var Göran Nilsson tyvärr på väg att avveckla det konceptet. Då jag
i mesta möjliga mån först och främst vill arbeta utan tillverkarnas inblandning så fanns det inte mycket kvar
på hans hemsida att hämta.

Då mycket var slutsålt och det mesta var var bortplockat från hemsidan så vart det inte speciellt mycket till
modelldatabas över HNJ Verkstad. Jag har då fått söka andra vägar att hitta information om modellerna som
till exempel på särskilt Tradera men även på svenska MJ-forum.

Med åren som har gått så har dock detta kommit att ändra sig särskilt vad det gäller lok & motorvagnar som
många av er säkert har sett. Denna månad så har jag gått tillbaka till just kategorierna för HNJ Verkstad och
städat upp lite samt lagt till fler modeller som Göran Nilsson hade.

HNJ Verkstad Lok & Motorvagnar

Här har det hänt lite nytt.

Halmstad-Nässjö Järnvägar litt X1/F nummer 6 m.fl.

Helt ny i modelldatabasen.

SJ - Statens Järnvägar litt Yo1s

Denna låg tidigare under HNJ Verkstad Godsvagnar men har nu flyttats och fått en egen produktbeskrivning
i HNJ Verkstad Lok & Motorvagnar. Nytt i och med denna flytt är vad som inte ingick med denna kåpa och
utgivningsåret lika så men detta ska man ta med en nypa salt. Det årtalet är den första gången som jag har
sett modellen nämnas på svenska MJ-forum.

HNJ - Halmstad-Nässjö Järnvägar m.fl. snabbvagn nummer 7, 8 & 9

Samma sak med denna modell. Denna låg också tidigare under HNJ Verkstad Godsvagnar men har nu också
flyttats och fått en egen produktbeskrivning i HNJ Verkstad Lok & Motorvagnar. Nytt i och med denna flytt
är utgivningsåret på modellen men jag är inte hundra säker så därav frågetecknet. Året dessa motorvagnar
skrotades är tillagt och nytt. En länk till en byggtråd av modellen är också nytt.

Fler lok kommer till denna avdelning

Som jag har skrivit tidigare så kommer det framöver upp fler lokmodeller som HNJ Verkstad tog fram men
jag måste först göra mer research om dem innan jag lägger upp något.

Mer om HNJ Verkstad i nästa uppdatering

Då jag inte sitter vid datorn speciellt långa stunder på grund av den förbannade värken i muskler och leder
så har jag lite kvar att fixa till innan nästa uppdatering. Men fler modeller och tillsnyggade avdelningar är
att vänta för våra läsare och de självbyggande rallarna och samlarna.

Observera dock att det är förbaskat svårt att hitta detaljinformation om dessa modeller varför modelldatan
för vissa modeller är mindre komplett. Har lite kanaler till att söka av vad det gäller detta men det blir inte
av för än längre in i framtiden.

Lasse alias Sweden.
R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."

Användarvisningsbild
Sweden

Re: Modelldatabasen - Juli 2019

Inlägg av Sweden » mån 22 jul 2019, 21:45

HNJ Verkstad Lok & Motorvagnar

Lite mer nytt som jag glömde att lägga upp igår.

YJ - Ystads Järnvägar litt X/C nummer 2

Liten motorvagn som HNJ Verkstad tog fram en gång i tiden.

Observera dock att en hel del modelldata saknas än så länge.

Lasse alias Sweden.

Användarvisningsbild
Sweden

Inlägg av Sweden » tis 23 jul 2019, 19:43

HNJ Verkstad Personvagnar

I denna avdelning så har det hänt en hel del nytt vilket jag kommer att gå igenom enligt nedan. Det är dock
fortfarande "en" lång och och "lite" rörig lista men jag vill inte börja att dela upp den innan jag har lite "mer
kött på benen" vad det gäller HNJ Verkstads personvagnar. Jag kommer dock framöver att lista varje modell
som separata artiklar men det dröjer som sagt lite till.

Nora–Karlskoga Järnväg litt BCo vagnsnummer 1-4/
Nora Bergslags Järnväg litt BCo vagnsnummer 1-4:

Har flyttats från HNJ Verkstad Godsvagnar till HNJ Verkstad Personvagnar och har fått en "faktaruta".

Mycket modelldata saknas dock.

Bergslagernas Järnvägar (Bergslagsbanan) litt BCo3:

Samma sak med denna modell.

Statens Järnvägar litt F1:

Stockholm-Westerås-Bergslagens Jernväg litt BCo3:

Samma sak med denna modell. Vad som är nytt i och med flytten är individnummer/vagnsnummer, dekaler
och utgivningsår på modellen även om jag är osäker på det. Den "korta historiken" är också ny men den är
dock inte komplett ännu och i "modell kontra förebild" finns en länk till en byggtråd av denna modell.

Statens Järnvägar litt Do1:

Halmstad-Nässjö Järnvägar litt BCo1:

Denna modell är ny i listan.

Statens Järnvägar litt C1:

Statens Järnvägar litt Co5/
Halmstad-Nässjö Järnvägar litt BCo:

Ystad-Eslöf Jernvägar litt CDF32:

Enkla stödanteckningar

Ovan modeller har jag inte hittat något artikelnummer på men jag "tror" inte att Göran Nilsson hade det på
alla sina produkter. Dessa ligger därför överst i listan och därefter de modeller som hade artikelnummer och
efter artikelnummer 604 så finns det två sektioner med stödanteckningar. Detta "är" modeller som jag har
sett listade på diverse ställen men som jag "inte" har kollat upp ännu. Efter dessa så ligger modellerna som
aldrig kom i form av SJ litt AB5/AB9/AB9 OKB.

Mer framöver

Vid tillfälle så ska jag återbesöka denna tillverkarkategori och rensa samt dela upp den i separata artiklar
men exakt när lovar jag inte. Förhoppningsvis så kommer jag att göra det under sommaren/hösten så det
blir i klass med övriga delar av modelldatabasen. Att skriva går rätt fort men det som tar en massa tid är
att göra research då HNJ Verkstad har haft en så omfattande produktion på 2000-talet. Tillsvidare så får ni
hålla till godo med denna uppdatering i denna långa och något röriga avdelning av modelldatabasen.

Lasse alias Sweden.

Användarvisningsbild
Sweden

Inlägg av Sweden » tor 25 jul 2019, 02:48

HNJ Verkstad Godsvagnar

I denna avdelning så har det hänt en hel del nytt. För det första så har den ursprungliga artikeln delats upp
så att varje produkt har sin egen artikel. För det andra så har det tillkommit produkter som inte har varit
med i listan tidigare. För det tredje så har en del av de tidigare befintliga produkterna uppdaterats.

NBJ - Nora Bergslags Järnväg litt F

Den här tråden/posten var ursprungligen "SJ - Statens Järnvägar litt Ge m.fl."

En del information om modellen saknas dock.

YEJ - Ystad-Eslöf Jernvägar litt J

Detaljspecifikationerna för förebildens utförande uppdaterat.

En del information om modellerna saknas dock.

MTJ - Malmö-Trelleborg Jernvägar litt J

Detaljspecifikationerna för förebildens utförande uppdaterat.

Några oklarheter noterade.

SJ - Statens Järnvägar litt G1

Har fått en riktig "fakta-ruta" sedan uppdelningen av den ursprungliga tråden.

SJ - Statens Järnvägar litt G3

Har fått en riktig "fakta-ruta" sedan uppdelningen av den ursprungliga tråden.

SJ - Statens Järnvägar litt Q12 (NOHAB)

Denna modell är ny i avdelningen sedan uppdelningen av den ursprungliga tråden.

SJ - Statens Järnvägar litt Q12 (Christian Olsson)

SJ - Statens Järnvägar litt Ge/Gs

Något uppdaterad modelldata sedan uppdelningen av den ursprungliga tråden.

SJ - Statens Järnvägar litt Hz/Gf/Iblps-u

SJ - Statens Järnvägar litt He/Icps

Den tätrillade versionen är ny i avdelningen sedan uppdelningen av den ursprungliga tråden.

Modeller kontra förebilder påbörjad med modellhistorik.

SJ - Statens Järnvägar litt Grf/Ibblps (Träklädda)

Modell kontra förebild påbörjad med modellhistorik.

SJ - Statens Järnvägar litt Kö/Udg/Ugkkpp

SJ - Statens Järnvägar litt Hr/Ickmo

SJ - Statens Järnvägar litt F1/F9

NOJ - Nässjö-Oskarshamns Järnväg m.fl. litt Gm

SJ - Statens Järnvägar litt Nm

Lasse alias Sweden.

Användarvisningsbild
Sweden

Inlägg av Sweden » ons 31 jul 2019, 23:43

Noteringar om HNJ Verkstad

Omfattar bara Göran Nilssons första koncept HNJ Verkstad och "inte" hans andra koncept Vagnsverkstaden
som dock kommer som en egen tillverkarkategori framöver. När väl konceptet Vagnverkstaden kommer upp
i modelldatabasen så kommer dock denna inte att börja och se ut som det gjorde med HNJ Verkstad. Alltså
inte en artikel/tråd med alla produkter i denna.

Hur kompletta är avdelningarna för HNJ Verkstad?

För att vara riktigt ärlig så vet jag faktiskt inte i skrivande stund. Då jag av flertalet skäl allra oftast vill
arbeta med modelldatabasen "utan" att blanda in tillverkarna själva så är det svårt att säga. Men med de
lok som jag har kvar att lägga upp så kanske de tre avdelningarna kommer att innehålla 75-85% av alla de
modeller som Göran Nilsson tog fram under konceptet HNJ Verkstad. Det sista som saknas och som jag har
i bakhuvudet är de smalspåriga modeller som han tog fram. Framöver så ska jag söka igenom några fler
källor som jag har som till exempel HNJ Verkstads nyhetsutskick med flera med målsättningen att göra de
tre avdelningarna 100% kompletta.

Varför det saknas mycket information om modellerna

Svaret är enkelt. För att jag inte hade gjort några privata anteckningar om HNJ Verkstad innan Jonas och
jag påbörjade projektet med modelldatabasen våren 2012. När jag hösten 2013 påbörjade kartläggningen
av HNJ Verkstad så kan man säga att det fet-sket sig direkt då Göran Nilsson höll på att avveckla just det
konceptet. Då jag av någon anledning hade slutat att få nyhetsutskick och mycket hade sålts slut och hade
försvunnit från hemsidan så fick jag skrapa ihop småsmulorna.

Som säkert en hel del av våra läsare har sett så innehöll de tre avdelningar från början bara en artikel/tråd
per produktkategori vilket dock har kommit att ändra sig på senare år. Avdelningen för lok och motorvagnar
delades upp i en artikel/tråd för varje produkt och en hel del modeller är kvar att lägga upp. Och nyligen så
delade jag upp avdelningen för godsvagnar i en artikel/tråd för varje produkt. Det "är" dock en bra bit kvar
innan jag kan göra detsamma med avdelningen för personvagnar.

Då jag som sagt vill arbeta med modelldatabasen utan att blanda in tillverkarna själva och jag inte har sökt
av alla de källor som jag har så saknas därför mycket information om modellerna. Det sätt som jag nu allra
oftast hittar information om modellerna är när de auktioneras ut på Tradera. Innehåller auktionerna en bra
beskrivning och bra fotografier av modellerna så kan detta ofta generera mer information om modellerna än
vad tillverkarna själva har i sina byggbeskrivningar, kataloger och på sina hemsidor.

Jag har sedan 2013 funderat på att kontakta Göran Nilsson och kolla med honom om han på något sätt kan
bidra med den information som saknas om hans produkter men det kom av sig. Under sommaren så såg jag
på Svenskt MJ-forum att konceptet Vagnsverkstaden skulle avvecklas och frågan vad som skulle hända med
allt underlag och mastermodeller ställdes. Det framkom då från Göran Nilsson själv att allt det som omfattar
hans modellproduktion skulle destrueras och att ingenting skulle gå i arv som i fallet med PerlModell.

Om detta bara omfattade konceptet Vagnsverkstaden eller också konceptet HNJ Verkstad framkom inte men
men det kan hända att det konceptet redan har destruerats då det finns indikationer på det. Så ja kommer
att köra vidare "all by my lonesome" tills informationen om modellerna är komplett eller jag "trillar av pinn"
och kastar in handduken till häxan och lejonet i garderoben. När de lok jag har kvar att lägga upp läggs upp
och avdelningen för personvagnar till slut har delats upp så kommer det dock att bli en mycket bra översikt
över HNJ Verkstads produktion.

Är modellerna sorterade i de tre avdelningarna?

Ja men bara på ett ungefär än så länge och på ett annat sätt än Jan-Erik Heikefelts bok "Svenska modelltåg
skala 1:87 1941-2001". Förutom att jag listar alla modeller med så kallat "VKM - Vehicle Keeper Marking" och
littera så försöker jag att lista dem efter utgivningsår. Som forumformatet fungerar så hamnar då den först
utgivna modellen längst ner i listan och den sist utgivna överst i listan. Om jag nu råkar ha information om
utgivningsåret alltså och har jag inte det så blir det osorterat i menyn för varje avdelning.

Och så är fallet med många av HNJ Verkstads modeller då jag saknar "exakt" information om utgivningsåret
varför de två avdelningarna lok och motorvagnar samt godsvagnar "inte" är 100% sorterade. Om jag till slut
hittar denna information så kommer jag att sortera modellerna efter utgivningsår "även" om det inte syns i
avdelningarnas huvudmeny där modellerna benämns efter operatör och littera. Det heter att "lagt kort ligger"
men jag har två sätt att sortera modellerna i avdelningarna om något skulle ligga i fel ordning.

Detta var den sista uppdateringen för juli månad och tack och lov att terrorvärmen falnat.

Lasse alias Sweden.

Skriv svar

Återgå till "Övrigt"