NMJ NSB BM73b med ljuddekoder och kupébelysning

Denna avdelning för allmänna diskussioner om digital drift, elektronik och datorstyrning på modelljärnvägen.
Användarvisningsbild
jonas_sth
Site Admin

NMJ NSB BM73b med ljuddekoder och kupébelysning

Inlägg av jonas_sth » sön 25 sep 2011, 09:18

Artikelnummer: NMJ NMJT81.401AC
Dekoder: ESU 54499 Loksound V4.0 MTC 21-polig, ESU 50330 Högtalare 16 x 25 mm
Tillbehör: 4st ESU 50700 Varm vit ljusdiod ramp, 3st TCS FL-2 Två funktions dekodrar, 6st JECO JE185 Kontaktbleck

YouTube Video

Klart intressant modell då förebilden har varit inhyrd av Tågkompaniet för tre dagars provkörning på sträckorna Borlänge-Mora-Stockholm C-Borlänge-Gävle :idea:

Efter snabb studie så konstaterar man att NMJ använder den nedersta pinnen för att leda strömmen från släpskon från manövervagnen till motordelen. Hade modellen varit en 2R DC så skulle den nedre pinnen varit ledig så man kunde förse innerbelysningen från motorenhetens dekoder.

Mycket av tekniken i denna modell kommer säkert att dyka upp även i kommande X2or.
nmj_bm73b_1.jpg
Motorenhet

Högtalarlådan har jag fasat av på sidorna så den passar mot innertakets form.
nmj_bm73b_3.jpg
Belysningen i motorenheten löder jag direkt mot dekoder kontakt för AUX2 utgång.
nmj_bm73b_4.jpg
För att få en jämn belysning i vagnen så får man dela upp ESU ljusrampen mellan övrig elektronik.
nmj_bm73b_5.jpg
Vagnarna

Med JECO kontaktbleck plockar jag upp strömmen från skenorna till dekoderns svarta kabel. För säkerhetens skull så montera jag bleck på båda boggierna så inget flimmer kan uppstå.
nmj_bm73b_2.jpg
Funktion dekodern TCS FL-2 enda röda kabel löder jag fast på nedersta släpsko stiftet på vagnens ena koppel.
nmj_bm73b_17.jpg
nmj_bm73b_7.jpg
Dekoder är nu placerad under inredningen och har samma adress som motorenheten så att aktivering av funktion 2 (AUX2) tänder innerbelysningen. Kablarna till belysningen drar jag upp igenom ett nygjort hål inuti bagars hyllan.
nmj_bm73b_9.jpg
Extra

Glöm inte när vagnen ändå är isär att måla över de små fästen som håller ytterfönstren för det lyser igenom. Notera att jag även drog upp det två överblivna dekoderkablarna så man vet vart dessa är.
nmj_bm73b_8.jpg
I motorvagnen täckte jag också över med tun tyglappar så att ljuset inte läcker ned mot spåret.
nmj_bm73b_13.jpg
Spretar kablarna allt för mycket kan man knyta ihop dessa med elkabel.
nmj_bm73b_16.jpg
Med lite figurera kan man dölja kablarna något.
nmj_bm73b_6.jpg
nmj_bm73b_14.jpg
Ett tips när det gäller dubbla figurer är att göra en skåra på undersidan som kommer gränsla över sätens mitt armstöd.
nmj_bm73b_10.jpg
nmj_bm73b_11.jpg
Den kinesiska släpskon blev utbytt mot en mer tystgående 40mm variant som inte sticker utanför hjulen.
nmj_bm73b_12.jpg
Suverän passform på detaljerna :tummeupp: när jag valde att montera igen front öppningen för koppel.
nmj_bm73b_15.jpg
Slutligen blev det också en bild för CS2an som kan laddas ned från medlemshörnan.
nmj_bm73b_cs2.jpg
F0 = Front light
F1 = Sound on/off
F2 = interior light
F3 = beam
F4 = Airhorn
F5 = automatic door
F6 = Acceleration/brake time, Shuting Mode/Shunting speed
F7 = Conductor's Signal
F8 = Sand
F9 = Coupler
F10 = pantograph
F11 = short airhorn signal

Det bör nog tilläggas att modell endast kan köras på slanka växlar och där till kurvor från R3 uppåt.

Svensk tågsamling sedan tidigt 80-tal med favoritloket Ra :tummeupp:
__________________________________________________________________________________________
CS3+ 1.3.3(1) / 2x 60175 Booster / 3x 60881 S88 AC / TC9 Guld / K & C-räls

dm3

Re: NMJ NSB BM73b med ljuddekoder och kupébelysning

Inlägg av dm3 » tor 13 okt 2011, 21:03

Snyggt Jonas!
Har du fått klart hela tågsetet eller är det endast en vagn som är klar?
Det vore kul att se hela setet, gärna på en liten film som du brukar vara duktig på att lägga ut.

Vilken ljudfil använder du till detta projekt?
jag har stått ett tiotal ggr på Gardemoen och väntat på Flytoget. Motorvagnen har ett säreget ljud tycker jag.

Mvh
Thomas "dm3"

Användarvisningsbild
jonas_sth
Site Admin

Inlägg av jonas_sth » fre 14 okt 2011, 09:00

Jo hela bygget är nästan klart förutom att jag väntar på en ersättning för den defekta 21pin dekodern som var trasig vid leverans. Självklart återkommer jag med en film på det slutliga resultatet :)

Ljud projektet som NMJ rekommenderar och troligen är den man installera själva är för ICE3.

Svensk tågsamling sedan tidigt 80-tal med favoritloket Ra :tummeupp:
__________________________________________________________________________________________
CS3+ 1.3.3(1) / 2x 60175 Booster / 3x 60881 S88 AC / TC9 Guld / K & C-räls

dm3

Inlägg av dm3 » mån 31 okt 2011, 23:22

Hej,
kul film du har lagt ut, setet låter precis som jag minns dem från Gardemoen.
Grattis! Thomas

Skriv svar

Återgå till "Digitalt & elektronik"