NMJ Y1/YF1 Så har jag förbättrat!

Denna avdelning är för det som handlar om lok och motorvagnar på modelljärnvägen: ombyggnadstips, bilder, service, underhåll, frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
jonas_sth
Site Admin
Inlägg: 1916
Blev medlem: sön 28 dec 2008, 19:04
Ort: Stockholm Södermalm

Re: NMJ Y1/YF1 Så har jag förbättrat!

Inlägg av jonas_sth »

Det blir det inte eftersom modellen inte är konstruerad för en extra kardanaxel.

Men om 2R rallaren tycker modellen fungerar dåligt så "klaga" så får man skaffa fram DC hjul med slirskydd.


Svensk tågsamling sedan tidigt 80-tal med favoritloket Ra :tummeupp:
CS3+ 2.2.0 (5) / 2x 60175 Booster / 3x 60881 S88 AC / TC9 Guld / K & C-räls
Togsøn
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 13 nov 2017, 07:27

Re: NMJ Y1/YF1 Så har jag förbättrat!

Inlägg av Togsøn »

Hej Jonas.

Takkar, det er såå fint med sån hjälp !

Hur ar ljuset kopplad, bruker Nmj kun 4 funktionär, måste kunna man ändre det og bygga in ekstra aux, så man kan släkna toplyktan og låta indredningsljuset lyse ensamt.

Kunna man ändra värdet på motståndet till det røda ljus, så det blev starkara ?

Bästa hälsningar från Danmark

Erling.


Användarvisningsbild
jonas_sth
Site Admin
Inlägg: 1916
Blev medlem: sön 28 dec 2008, 19:04
Ort: Stockholm Södermalm

Re: NMJ Y1/YF1 Så har jag förbättrat!

Inlägg av jonas_sth »

Tyvärr LED styrkan är på max i båda ändars slutbelysning så bara gilla läget tyvärr...

Den som har utvecklat kretskortet måste ha tänkt upp och ned :roll:

Troligen har man utgått från att kortet skulle va på botten och att top takstrålkastarna som nu är dragna med kabel ned till nedre strålkastare.

Det går att tända det övre strålkastarna via Front light 1/Front light 2 separat (norskt påfund) men kombinationen av kopplingar på kretskortet gör att AUX1/AUX2 inte kan aktiveras separat utan Front light 1/Front light medverkan :tummened:

Så slutsatsen här blir att man delvis bygger funktionstekniken på kretskortet istället för att låta digitaldekoder sköta jobbet :x

Det påverkar också växlingsbelysning F8 som sig bör bara skall tända det nedre strålkastarna runt om.
Man skriver i dekoderinstruktionen att funktionen bara aktiverar nedre strålkastare.... som den då inte kan göra :roll:

Samt att hytt och kupébelysningen som också tjuvkopplar och behöver ha AUX1/AUX2 aktiverad.
Hade själv en ide att para ihop hyttbelysningen som egentligen sitter inne i tamburer om väggen hade funnits till hytter med kupébelysningen.

F0 FRAMÅT [Front light 1, AUX1 1] Frontbelysning B sida drivboggi
F0 BAKÅT [Rear light 1, AUX2 1] Frontbelysning A sida
F4 [AUX6] Hyttbelysning bara aktiverad med F0 eller båda sidor F8
F5 FRAMÅT not F8 [AUX3] Slutbelysning A sida aktiveras endast med F0 för motsatt riktning
F5 BAKÅT not F8 [AUX4] Slutbelysning B sida aktiveras endast med F0 för motsatt riktning
F7 [AUX5] Kupebelysning aktiveras med F0 eller F8
F8 [Front light 2, Rear light 2, AUX1 2, AUX2 2] Växlingsbelysning dimmar ljuset till 8 på alla strålkastare

En idé :idea:
Man skulle nog kunna lösa strålkastarna med ansluta dessa direkt till AUX7 och AUX8 på dekodern.
Jag körde med 6.8 motstånd för vardera LED lampan....
dekoder.jpg

Skit in, skit ut i alla led och kanter :tyst:

Min nuvarande lösning
Jag stänga av blinkningen vid uppstart av kupébelysningen och ändrade Slutbelysning så den tänds direkt med F0 och följer färdriktning sedan kan man stängas av den via F5.

Här lite kuriosa om ljusläggen på Y1/YF1

4. Halvljus på nedre i båda ändar, övre släckt i båda ändar.
0. All belysning släckt
1. Halvljus på både övre och nedre strålkastare
2. Helljus på nedre och halvljus på övre strålkastare
3. Helljus på både övre och nedre strålkastare


Svensk tågsamling sedan tidigt 80-tal med favoritloket Ra :tummeupp:
CS3+ 2.2.0 (5) / 2x 60175 Booster / 3x 60881 S88 AC / TC9 Guld / K & C-räls
Användarvisningsbild
jonas_sth
Site Admin
Inlägg: 1916
Blev medlem: sön 28 dec 2008, 19:04
Ort: Stockholm Södermalm

Re: NMJ Y1/YF1 Så har jag förbättrat!

Inlägg av jonas_sth »

En sak till jag måste hitta en lösning på är att modellerna tiltar åt det håll som motoraxeln brider sig åt.

Tittar man inne i boggin så ser man två klackar från chassit som skall stödja sig mot boggin men dessa är nu för korta :roll:
yf1_stabilisatorer.jpg
Dessutom borde nog dessa ha suttit på den sidan där drivboggin sitter så felvända underreden?

Kanske också har en enkel lösning till att förbättra slutsignalens ljusstyrka...


Svensk tågsamling sedan tidigt 80-tal med favoritloket Ra :tummeupp:
CS3+ 2.2.0 (5) / 2x 60175 Booster / 3x 60881 S88 AC / TC9 Guld / K & C-räls
jergil
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 02 dec 2020, 10:56

Re: NMJ Y1/YF1 Så har jag förbättrat!

Inlägg av jergil »

jonas_sth skrev: tor 01 okt 2020, 20:08 Fick till slut tag på en ljuddekoder idag och allt tycks fungera men ljus å ljud.. men Hjälp! inte Tåg i Bergslagen igen :tyst:
yf1_belysning.jpg
Låtit modellen snurrat i rullbänken 30 min åt vardera håll och ibland tenderar motorn att svaja till i varvtalet.
Sedan har jag något skumt knäppande ljud som uppstår i ena riktningen vid uppstart liknande ett kontaktbleck som fastnar till :roll:
Mitt ex går riktigt mjukt och fint på spåret :tummeupp:
yf1_drivboggi.jpg
Funderar på att måla den synliga delen av kontaktblecket...
Hej!
En motor fråga, går det (finns det utrymme att isolera motorn från underredet med något mjukt)
Jag har konstaterat att med kåpan av går Y1an tyst inget oljud från motor/drivning.
Kåpan verkar förstärka dom ljud som uppstår i motorn/drivningen (fungera som en stor resonans låda)
//jergil


silvije
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 02 dec 2020, 20:05

Re: NMJ Y1/YF1 Så har jag förbättrat!

Inlägg av silvije »

Hello,

we in Croatia are trying to convert NMJ Y1 that I bought to Croatian livery i.e. original orange colour with Croatian labels. Still, we will need to repaint the model. Does anyone know RAL numbers for the orange and possibly other colours used (dark grey). We suspect the orange is RAL 2010 "signal orange" but we would like to have this confirmed. NMJ was not very helpful....

Silvije


Användarvisningsbild
jonas_sth
Site Admin
Inlägg: 1916
Blev medlem: sön 28 dec 2008, 19:04
Ort: Stockholm Södermalm

Re: NMJ Y1/YF1 Så har jag förbättrat!

Inlägg av jonas_sth »

Hi Silvije

I should say that (röd 83) 2075-Y70R is the best option... check also this site smj.org
SJ:s färger översatta till NCS-beteckningar
SJ:s färger översatta till NCS-beteckningar


Svensk tågsamling sedan tidigt 80-tal med favoritloket Ra :tummeupp:
CS3+ 2.2.0 (5) / 2x 60175 Booster / 3x 60881 S88 AC / TC9 Guld / K & C-räls
Användarvisningsbild
jonas_sth
Site Admin
Inlägg: 1916
Blev medlem: sön 28 dec 2008, 19:04
Ort: Stockholm Södermalm

Re: NMJ Y1/YF1 Så har jag förbättrat!

Inlägg av jonas_sth »

Togsøn skrev: tor 19 nov 2020, 14:30 Hej Jonas.

Takkar, det er såå fint med sån hjälp !

Hur ar ljuset kopplad, bruker Nmj kun 4 funktionär, måste kunna man ändre det og bygga in ekstra aux, så man kan släkna toplyktan og låta indredningsljuset lyse ensamt.

Kunna man ändra värdet på motståndet till det røda ljus, så det blev starkara ?

Bästa hälsningar från Danmark

Erling.
Tjena Erling

Var det du som skrev på ett annat forum att du hade kopplat om belysningen på din modell?

Blir nyfiken vad du gjorde...


Svensk tågsamling sedan tidigt 80-tal med favoritloket Ra :tummeupp:
CS3+ 2.2.0 (5) / 2x 60175 Booster / 3x 60881 S88 AC / TC9 Guld / K & C-räls
silvije
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 02 dec 2020, 20:05

Re: NMJ Y1/YF1 Så har jag förbättrat!

Inlägg av silvije »

Hi Jonas,

thank you for the information, it is really helpful.

Best,

Silvije
jonas_sth skrev: ons 09 dec 2020, 08:20 Hi Silvije

I should say that (röd 83) 2075-Y70R is the best option... check also this site smj.org

SJ-NCSfaumlrger_zps93b16d3e.jpg


Användarvisningsbild
jonas_sth
Site Admin
Inlägg: 1916
Blev medlem: sön 28 dec 2008, 19:04
Ort: Stockholm Södermalm

Re: NMJ Y1/YF1 Så har jag förbättrat!

Inlägg av jonas_sth »

STABILISERING

Vist hade originalet bra kända gångegenskaper medans modellen känns som kråkan än slank det ned i diket... :roll:

Som jag nämnde tidigare så är chassit försett med stöd som skall vila mot drivningslösa boggin men dessa är för korta. Så detta innebär att vagnskorgen tiltar till åt det håll drivaxel vrider sig vid start.
stabilisering_vangskorg.jpg
Lösningen är att bygga på med ett tunt plastkort så att dessa har något att stödja sig emot på boggin.
stabilisering_boggi.jpg
Hjulaxlarna har för mycket frispel så jag placerar M2 brickor på vardera sidor av axlarna för att motverka så bl.a. hjulsidorna inte kan skrapa emot boggisidan och att kugghjulets flänsar har hela ytorna mot varandra.
stabilisering_hjulaxlar.jpg
Många brickor blir det och då förstår man vilket spel det är på axlarna när en 2R behöver 20st varav två på den sidan med isoleringen och tre på den andra sidan.... men då finns det ändå lite spel kvar..
stabilisering_hjulaxlar2.jpg
Modellen får betydligt bättre hållning på spåret men för den som kör med skarpa kurvor bör man kanske inte tajta till för mycket då hjulaxlarna bör spela lite vidare när boggin inte klarar svänga mer.

[2R inre axel = bricka + bricka >-< bricka + bricka] [yttre axel = isoleringen + bricka + bricka >-< bricka + bricka + bricka]
[3R inre axel = bricka + bricka >-< bricka + bricka] [yttre axel = bricka + bricka + bricka >-< bricka + bricka + bricka]


Svensk tågsamling sedan tidigt 80-tal med favoritloket Ra :tummeupp:
CS3+ 2.2.0 (5) / 2x 60175 Booster / 3x 60881 S88 AC / TC9 Guld / K & C-räls
Skriv svar

Återgå till "Lok & motorvagnar"