SJ - Statens Järnvägar litt Q14u/U/Uc/Ucs

Användarvisningsbild
Sweden
Inlägg: 834
Blev medlem: mån 23 jan 2012, 17:06
Ort: Sundsvall

SJ - Statens Järnvägar litt Q14u/U/Uc/Ucs

Inlägg av Sweden » tor 19 sep 2013, 17:32

Under arbete

Uppdateras eftersom.

__________________________________________________________________________________________

Statens Järnvägar litt Q14u/U/Uc/Ucs:

46864 Behållarevagn SJ litt Q14u vagnsnummer 100 858 Silver & ljusgrå "CEMENTA"
Serie 2. Sfäriska behållare på 22,6 m³.
Längd: 10,7 cm. Förebildens längd i skala 1:87/H0 10,1 cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: ?-?. 1957.
Koppel: KKK - Kortkoppelkuliss med koppelficka (NEM 362) och standard Märklin/bygelkoppel.
Godispåse: Nej. Alla detaljer är monterade från fabrik.
Förpackning: Nyare blå/orange lock av tunnare papp med genomskinlig plastfilm i fronten. Frigolitbotten.
Från 1999.
Pris vid releasen 1999: ? kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Roco.

46865 Behållarevagn SJ litt UC vagnsnummer 44 74 SJ 90 06 038-4 [P] Silver & beige "CEMENTA"
Serie 2. Sfäriska behållare på 22,6 m³.
Längd: 10,7 cm. Förebildens längd i skala 1:87/H0 10,1 cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: ?-?. 1970.
Koppel: KKK - Kortkoppelkuliss med koppelficka (NEM 362) och standard Märklin/bygelkoppel.
Godispåse: Nej. Alla detaljer är monterade från fabrik.
Förpackning: Nyare blå/orange lock av tunnare papp med genomskinlig plastfilm i fronten. Frigolitbotten.
Från 1998.
Pris vid releasen 1998: ? kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Roco.

46870 Behållarevagn SJ litt Uc vagnsnummer 45-74-900 5441-0 [P] Ljusgrå & svart "boliden"
Serie 3. Sfäriska behållare på 29,6 m³.
Längd: 10,7 cm. Förebildens längd i skala 1:87/H0 10,8 cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: ?-?.
Koppel: KKK - Kortkoppelkuliss med koppelficka (NEM 362) och standard Märklin/bygelkoppel.
Godispåse: Nej. Alla detaljer är monterade från fabrik.
Förpackning: Nyare blå/orange lock av tunnare papp med genomskinlig plastfilm i fronten. Frigolitbotten.
Från 2000.
Pris vid releasen 2000: ? kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Roco.

46871 Behållarevagn SJ litt U vagnsnummer 20-74-0911354-6 [P] Ljusgrå "GULLHÖGENS CEMENT"
Serie 3. Sfäriska behållare på 29,6 m³.
Hemstation: Skövde.
Längd: 10,7 cm. Förebildens längd i skala 1:87/H0 10,8 cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: ?-?. Äldre version.
Koppel: KKK - Kortkoppelkuliss med koppelficka (NEM 362) och standard Märklin/bygelkoppel.
Godispåse: Nej. Alla detaljer är monterade från fabrik.
Förpackning: Nyare blå/orange lock av tunnare papp med genomskinlig plastfilm i fronten. Frigolitbotten.
Från 2000.
Pris vid releasen 2000: ? kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Roco.

46872 Behållarevagn SJ litt Uc vagnsnummer 4374 9006 342-1 [P] Mörkgrå & svart "Nord Waggon"
Serie 3. Sfäriska behållare på 29,6 m³.
Ägare: Nordwaggon AB.
Hemstation: Trelleborg.
Längd: 10,7 cm. Förebildens längd i skala 1:87/H0 10,8 cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: ?-?.
Koppel: KKK - Kortkoppelkuliss med koppelficka (NEM 362) och standard Märklin/bygelkoppel.
Godispåse: Nej. Alla detaljer är monterade från fabrik.
Förpackning: Nyare blå/orange lock av tunnare papp med genomskinlig plastfilm i fronten. Frigolitbotten.
Från 2000.
Pris vid releasen 2000: ? kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Roco.

66838 Behållarevagn SJ litt Uc vagnsnummer 4374 9006 329-8 [P] Mörkgrå & svart "Nord Waggon"
Serie 3. Sfäriska behållare på 29,6 m³.
Ägare: Nordwaggon AB.
Hemstation: Trelleborg.
Längd: 10,7 cm. Förebildens längd i skala 1:87/H0 10,8 cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: ?-?.
Koppel: KKK - Kortkoppelkuliss med koppelficka (NEM 362) och standard Märklin/bygelkoppel.
Godispåse: Nej. Alla detaljer är monterade från fabrik.
Förpackning: Mörkblå lock av tunnare papp med genomskinlig plastfilm i fronten. Frigolitbotten.
Från 2011.
Pris vid releasen 2011: € 29,40 Euro.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Roco.

Bild
Foto: Modelltågs egen Jonas_sth.

46876 Behållarevagn SJ litt Ucs vagnsnummer 43-74-9105059-1 P Vit & ljusgrå "CEMENTA"
Serie 3. Sfäriska behållare på 29,6 m³.
Ägare: Cementa AB.
Hemstation: Gullhögen.
Längd: 10,7 cm. Förebildens längd i skala 1:87/H0 10,8 cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: ?-?.
Koppel: KKK - Kortkoppelkuliss med koppelficka (NEM 362) och standard Märklin/bygelkoppel.
Godispåse: Nej. Alla detaljer är monterade från fabrik.
Förpackning: Nyare blå/orange lock av tunnare papp med genomskinlig plastfilm i fronten. Frigolitbotten.
Från 2001.
Pris vid releasen 2001: ? kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Roco.

46877 Behållarevagn SJ litt Uc vagnsnummer 46-74-900 5175-3 [P] Gul & svart "icopal"
Serie 3. Sfäriska behållare på 29,6 m³.
Uthyrd till: ICOPAL AB.
Hemstation: Strömstad.
Längd: 10,7 cm. Förebildens längd i skala 1:87/H0 10,8 cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: ?-?.
Koppel: KKK - Kortkoppelkuliss med koppelficka (NEM 362) och standard Märklin/bygelkoppel.
Godispåse: Nej. Alla detaljer är monterade från fabrik.
Förpackning: Nyare blå/orange lock av tunnare papp med genomskinlig plastfilm i fronten. Frigolitbotten.
Från 2001.
Pris vid releasen 2001: ? kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Roco.

46878 Behållarevagn SJ litt Uc vagnsnummer 43 74 910 5 357-9 [P] Mörkgrå & svart "Kema Nord"
Serie 3. Sfäriska behållare på 29,6 m³.
Längd: 10,7 cm. Förebildens längd i skala 1:87/H0 10,8 cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: ?-?. Nobel Industrier. Avsvavlings-karbid.
Koppel: KKK - Kortkoppelkuliss med koppelficka (NEM 362) och standard Märklin/bygelkoppel.
Godispåse: Nej. Alla detaljer är monterade från fabrik.
Förpackning: Nyare blå/orange lock av tunnare papp med genomskinlig plastfilm i fronten. Frigolitbotten.
Från 2002 (aviserad redan 2001).
Pris vid releasen 2002: ? kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Roco.

47567 Behållarevagn SJ litt Uc vagnsnummer 46-74-900 5141-5 [P] Silver & ljusgrå "NYCOL"
Serie 3. Sfäriska behållare på 29,6(8?) m³.
Längd: 10,7 cm. Förebildens längd i skala 1:87/H0 10,8 cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: ?-?.
Koppel: KKK - Kortkoppelkuliss med koppelficka (NEM 362) och standard Märklin/bygelkoppel.
Godispåse: Nej. Alla detaljer är monterade från fabrik.
Förpackning: Nyare blå/orange lock av tunnare papp med genomskinlig plastfilm i fronten. Frigolitbotten.
Från 200?.
Pris vid releasen 200?: ? kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Roco.

47568 Behållarevagn SJ litt Ucs vagnsnummer 43-74-9105030-2 P Silver & ljusgrå "CEMENTA"
Serie 3. Sfäriska behållare på 29,6 m³.
Ägare: Cementa AB.
Hemstation: Gullhögen.
Längd: 10,7 cm. Förebildens längd i skala 1:87/H0 10,8 cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: ?-?.
Koppel: KKK - Kortkoppelkuliss med koppelficka (NEM 362) och standard Märklin/bygelkoppel.
Godispåse: Nej. Alla detaljer är monterade från fabrik.
Förpackning: Nyare blå/orange lock av tunnare papp med genomskinlig plastfilm i fronten. Frigolitbotten.
Från 200?.
Pris vid releasen 200?: ? kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Roco.

67437 Behållarevagn SJ litt Ucs vagnsnummer 43-74-9105027-8 P Silver & ljusgrå "CEMENTA"
Serie 3. Sfäriska behållare på 29,6 m³.
Längd: 10,7 cm. Förebildens längd i skala 1:87/H0 10,8 cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: ?-?.
Koppel: KKK - Kortkoppelkuliss med koppelficka (NEM 362) och standard Märklin/bygelkoppel.
Godispåse: Nej. Alla detaljer är monterade från fabrik.
Förpackning: Låda av klarplast med mörkblå- och silverfärgad pappslip märkt Roco. Insats av klarplast.
Från 2015 (aviserad redan 2014).
Pris vid releasen 2015: € 32,90 Euro.
Tillgänglighet: I butiker.

76999 Behållarevagn SJ litt Ucs vagnsnummer 43-74-9105024-5 P Silver & ljusgrå "CEMENTA"
Serie 3. Sfäriska behållare på 29,6 m³.
Längd: 10,7 cm. Förebildens längd i skala 1:87/H0 10,8 cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: ?-?.
Koppel: KKK - Kortkoppelkuliss med koppelficka (NEM 362) och standard Märklin/bygelkoppel.
Godispåse: Nej. Alla detaljer är monterade från fabrik.
Förpackning: Låda av klarplast med mörkblå- och silverfärgad pappslip märkt Roco. Insats av klarplast.
Från 2017.
Pris vid releasen 2017: 498,00 Kronor.
Tillgänglighet: I lager hos MJ-Hobbyexperten AB.
Begränsad upplaga i ? exemplar för MJ-Hobbyexperten AB i exklusivt samarbete med Roco.
Uppgraderad modell med helgjutna behållare utan skarv mitt på dem.

__________________________________________________________________________________________

Kort historik om SJ litt Q14u/U/Uc/Ucs

Under 1953 så börjar SJ att införskaffa sig cementvagnar för trycklossning och dessa får littera Q14u samt levereras i tre något olika serier. Första serien har stående cylindriska behållare på 22,0 m³, andra serien har sfäriska behållare på 22,6 m³ och tredje serien har sfäriska behållare på 29,6 m³. De tre serierna har också olika längd över buffertarna samt olika axelavstånd.

Att hitta information om denna vagnstyp är definitivt inte det allra lättaste och den information som finns är tyvärr uppdelad och utsprid bland flertalet källor. I ett försök att samla ihop en historik så är nedan vad eder skribent "hittills" har lyckats skrapa ihop.

SJ litt Q14u/U
Serie 1. Stående cylindriska behållare på 22,0 m³.
125 vagnar.
XXXXXX-XXXXXX.

SJ litt Q14u/U
Serie 2. Sfäriska behållare på 22,6 m³.
50 vagnar.
XXXXXX-XXXXXX.

SJ litt Q14u/U
Serie 3. Sfäriska behållare på 29,6 m³.
637 vagnar.
XXXXXX-XXXXXX.

SJ litt U
719 vagnar.
091 1000-1718.

SJ Särtryck 637 Utgåva 1 1 januari 1961

Alla tre versionerna med men dock inga vagnsnummer.

SJ Godsvagnar 1971 Utgåva 1 1 april 1971:

Alla tre versionerna med men dock inga vagnsnummer.

SJ Godsvagnar 1983:

SJ litt Uc (f.d. U/Q14u) Serie 3
518 vagnar.
900 5 000-900 5 517.

SJ Godsvagnar 1991:

SJ litt Uc Serie 3
527 vagnar.
900 5 000-900 5 526.

SJ litt Ucs Serie 3
106 vagnar.
910 4 000-910 4 105.

Mer kommer vid ett senare tillfälle.

__________________________________________________________________________________________

Från en diskussion om SJ litt Q14u/U/Uc/Ucs på Svenskt MJ-forum

Jag citerar forumsignaturen "d680ae":

"Modigt att beträda träsket kring Q14u och alla dess senare inkarnationer, gamla såväl som aktuella data, produkter och varumärken, ägarskap och byten, uppgång och fall jämte sanningar och missförstånd. Vagnflottans historia omspänner i motsats till vad som än så länge sägs i artikeln faktiskt mer än 60 år. Dess transportuppgifter omfattade också fler produkter än vad som framgår av artikeln. Under dessa 60 år har naturligtvis hänt åtskilligt som förändrat vagnarna och deras arbetssituation.

Vad man än försöker påstå som fakta om vagnarna riskerar man alltid att detta i någon måtto inte är sanning, fullständig sanning och ingenting annat än sanning. T.o.m. smeknamnet kan komma att ifrågasättas av någon som lärt sig annat.

Ägarskapet redovisades under pre-UIC-tiden som SJ, vilket också artikeln avspeglar. Under UIC-tiden ändrades redovisningen av ägarskapet så att de sågs som privatvagnar. Beträffande vagnar disponerade av Cementa bör det ha varit en redovisningsformalitet, medan det för andra parter kan ha avspeglat ett faktiskt ägarbyte. Vagnarna hos Cementa skall ha varit samägda mellan dem och SJ/GC som delade underhållsansvaret sig emellan med gräns underrede & löpverk - lastbärarutrustning. Dessa förändringar kan möjligen haft betydelse för hur artikelns uppgift om när vagnarna togs ur trafik uppkommit.

De har i inte obetydlig omfattning gått i trafik avsevärt längre. Vagnar ur serie 1 har figurerat som privatägda ända in på 1990-talet. Vagnar ur serie 3 disponerade av Cementa och Nordkalk har varit i trafik in på 2010-talet. För den senare ägaren även som parkopplade enheter med littera Uackks. Vagnarnas sth har ändrats minst 1 - 2 ggr under deras livstid.

Tillverkningen pågick under en rätt avsevärd period vilket verkar ha medfört ett väl varierat sortiment av bromsutrustningar. Det har troligen spelat roll när deras livslängd slutligen utmätts och vilka som kom i fråga för "befordran" till Ucs. För det torde ha krävts utrustning med broms KE-GP och naturligtvis medfört sth 100 km/tim.

De vagnar ur serie 3 som förblev "bara" Uc slutade sina dagar med sth 90 km/tim alternativt "ingenting" på lastgränsrastret, även det uttytt som 90. Före UIC-reformen och dess ommärkning bar vagnarna däremot sth = 80 km/tim på lastgränsrastret. Jag har för vagnar i serie 3 inte i något fall funnit belagt via foto att lastgräns C varit högre än 28,6 ton, varken före eller efter UIC-reformen.

Sedan finns det naturligtvis även i denna flotta av vagnar en del enstaka små serier av udda utföranden och utseendemässiga hybrider likväl som enstaka särlingar som underlag för animerade diskussioner och tillrättalägganden. Det berör inte minst även existerande modeller av vagntypen. Floran av typnummer är diger, helt värdig en djungel."

Slut citat.

Ytterst bra och informativt om denna typ av tankvagnar.

__________________________________________________________________________________________

Modeller kontra förebilder: SJ litt Q14u/U/Uc/Ucs

Vid första anblick så ser modellerna precis ut som förebilderna men tar man sig en närmare titt så ser man klart och tydligt att dessa skiljer sig åt. Tittar man sedan på informationen om förebilderna så får man en klar bild om att det handlar om "försvenskade" modeller. I just detta fall så handlar det om modeller av de utländska förebilderna och inte specifikt de svenska. De svenska förebilderna tillverkades i tre olika serier och Rocos modeller ska efterlikna serie 2 och 3.

Vad det gäller de två artikelnumren 46864 och 46865 så ska de efterlikna förebilderna i serie 2 som skiljer sig från serie 3 med ett annorlunda chassi och något mindre sfäriska behållare. Ser man på det hela rent måttmässigt sett så är modellerna 6 mm för långa för att vara i "exakt" skala 1:87/H0. Det som i övrigt skiljer sig åt från just de svenska förebilderna är plattformen mellan de två tankarna och ledstängerna till dessa, rören, bromsplattformen samt en hel del andra detaljer.

Övriga artikelnummer ska efterlikna förebilderna i serie 3 som skiljer sig från serie 2 med ett annat chassi och något större sfäriska behållare. Rent måttmässigt sett så är dessa elva modeller endast ynka 1 mm för korta och nära på i "exakt" skala 1:87/H0. Men även i detta fall så är det som i övrigt skiljer sig åt från de svenska förebilderna just "detaljerna" som plattformen mellan de två tankarna och ledstängerna till dessa, rören, bromsplattformen samt en hel del andra detaljer.

Då chansen att någon tillverkare skulle göra "specifikt" svenska modeller av denna vagnstyp i "exakt" skala 1:87/H0 är nästintill obefintlig så är dessa modeller "ändå" inom tolleransramarna. Trots att modellerna är av den utländska förebilden så är de otroligt lika de svenska fast mått- och detaljskillnader att endast den inbitne rallaren och samlaren skulle se en skillnad. Även om eder skribent nu klassificeras som en så kallad "niträknartaliban" så finner jag dessa försvenskade modeller att vara just "acceptabla" sådana.

Lasse alias Sweden - The One... And Only.

__________________________________________________________________________________________

Copyright Lasse/Sweden & Jonas/Jonas_sth 2012-2018.

Kopiering endast tillåten för enskilt bruk.

Lasse alias Sweden.


R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."

Återgå till "Roco Godsvagnar"