SJ Dm3 1201-1231-1202 Märklin 37753

Kommentarer och bilder från unboxing av div. nya mj-produkter.

H0: ÅNGLOK DIESELLOK ELLOK MOTORVAGN PERSONVAGN GODSVAGN FORDON TILLBEHÖR
H0e: ÅNGLOK
Användarens profilbild
jonas_sth
Site Admin
Inlägg: 3664
Blev medlem: sön 28 dec 2008, 19:04
Ort: Stockholm Södermalm

SJ Dm3 1201-1231-1202 Märklin 37753

Inlägg av jonas_sth »

Ellok Dm3 1201-1231-1202 Statens Järnvägar

Artikelnummer:37753
Längd över buffert:407 mm
Vikt:g
Drivning:
Dekoder:mFX 21-polig MTC
 F0 Frontstrålkastare F1 Tredje frontstrålkastaren F2 Trafikljud F3 Signalhorn F4 ABV F5 Maskinrumsbelysning F6 Förarhyttsbelysning 1 F7 Rangersignal F8 Förarhyttsbelysning 2 F9 Markeringsljus Ljusväxling, framåt nedtill 2 x dimmade ljus, bakåt 1 x rött F10 Bromsgnissel F11 Påkoppling F12 Fläktar F13 Tryckluft F14 Pantograf
Koppel:Koppelkuliss med NEM-ficka, Standard kortkoppel
Tidsperiod:IV 1970
Tillbehör:Medföljer två gula framändskärmar
KATEGORIH0ELLOK

Nu har loket rullat några timmar på banan och något som tilltar lite bland R3 kurvor är kvitter och gnissel som möjligen kan smörjas bort. Dm-loket går riktigt bra och ger en känsla av tyngd när den glider fram på c-rälsen. Det ljussvaga strålkastana ger vid mörkerkörning en känsla att vara mordernare Marshal-lyktor.

Ja det finns en del frågetecken som borde ha vart fixade innan man släppt modellen :roll:

1. Belysningen är bedrövlig och det krävs en förbättring till nästa version.

Ljusläckage i hytten måste fixas så man ser skillnad på hytt eller strålkastare. Betydligt starkare lysdioder krävs för strålkastarna. Modellen som jag provkör så blinkar även hyttbelysningen till då och då i vardera ända vid körning.

2. Metaltråden på taket som mer liknar tandställning bör definitivt målas grå till nästa version.

Man kanske fick metall iden från tidigare nostalgi serier.

3. Trafikljudet på F2 knappen har vid uppstart något defekt knorr hack och måste fixas i ett framtida projekt för dekodern.

Priset är alltid intressant att studera via eBay då slutbudet blev €460 / 4103kr på första sålda objekt och tyska handlare levererar för €425 / 3790kr. Här hemma så pendlar inte priserna allt för mycket mellan olika handlare från norr till söder 4575kr / €520 förutom bonus.

Allt jämfört med Märklin egna dröm rek pris €579,95 ca 5173kr
marklin_37753_1.jpg
SAB-hjulens utseende kanske duger då man inte har lagt så mycket krut på koppelstängers detaljer.
marklin_37753_2.jpg
Det skulle vart betydligt snyggare med utanpåliggande skyltar när nu dm3 mitten delen har fått förhöjning. Men även detalj som vindavvisare för sidofönstren skulle öka på känslan av lite extra touch ...

Notera också att framändskärmshållaren har blivit upp och ned monterad 8-)
marklin_37753_3.jpg
marklin_37753_4.jpg
Men vart tog den lilla lokföraren vägen som inte finns i hytten på sitt jobb :cry:
marklin_37753_5.jpg
marklin_37753_6.jpg
Och här finns han inte heller i hytten så är det strejk på SJ :shock:
marklin_37753_7.jpg
Avståndet på mellanrummet blev betydligt bättre än vad man vågat hoppats från tidigare bilder :tummeupp:
marklin_37753_8.jpg
Notera det små lysdiodrar som används för all typ av belysning.
marklin_37753_9.jpg
När det gäller belysningen så kan man säkert komma på något bra ide för att avskärma med svart papp och folie. Men det känns rätt så bedrövligt att behöva göra detta på ett lok som är nyutvecklat av en så rutinerad tillverkare :roll:
marklin_37753_10.jpg
Jag fick direkt problem med att CS2 inte automatisk identifierade loket på banan så tricket blev att ställa enheten på separat spårsträcka med ansluten MS1.

Tillbaka på programmeringsspåret för CS2 så ändra jag cv inställningar för ljudnivån till 200 och dimma maskinrum belysningen till 25.
marklin_37753_cs2.jpg
Självklart så sväljer den sanna Märklinisten defekter om han nu skall jämför loket med en Iphone utan flashplayer :tummeupp:
Svensk tågsamling sedan tidigt 80-tal med favoritloket Ra :tummeupp:
CS3+ 2.5.2(6) / MSW 4.0.0.2 / 2x 60175 Booster / 4x 60881 S88 AC / TC10 Guld / K & C-räls