ÖSmJ - Östra Smålands Järnväg nummer 101 m.fl.

Användarvisningsbild
Sweden
Inlägg: 1086
Blev medlem: mån 23 jan 2012, 17:06
Ort: Sundsvall

ÖSmJ - Östra Smålands Järnväg nummer 101 m.fl.

Inlägg av Sweden » lör 02 feb 2019, 00:14

Under arbete

Uppdateras eftersom.

__________________________________________________________________________________________

Östra Smålands Järnväg nummer 101/
Statens Järnvägar litt Z/Zp nummer 143 (ÖSmJ)/
Dala–Ockelbo–Norrsundets Järnväg nummer 7 (ÖSmJ)/
Ölands Järväg nummer 19 (senare 30)/
Statens Järnvägar litt Zp nummer 234 (ÖJ):


Lokomotor ÖSmJ nummer 101/ÖJ nummer 19
Kalmar Verkstad tillverkningsnummer 7 till ÖSmJ & 9 till ÖJ.
Etsplåt som kompletteras med SV&LV gjutdelar (kom 2018), drivning samt dekaler (kom 2018).
För spårvidd H0n3 10,5 mm (1:1 891 mm) eller H0e 9 mm (1:1 802 mm).
Längd: ? cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: *.
Märkning: *.
Koppel: Lämpligt koppel är Kadee smalspårskoppel #714 för H0n3?.
Godispåse: Nej.
Minimiradie: Kommer senare.
Förpackning: Själva etsplåten levereras inlindad i silkespapper.
Dokumentation: Byggbeskrivning.
Från 2013 (aviserad redan 2010).
Pris vid releasen 2013: 700,00 kronor (Pris 2013 & 2019).
Tillgänglighet: I lager hos SV&LV.
Beror på vilken version som byggs. Se kort historik.

Bild
Leveransfoto av ÖJ 19. Av och med tillstånd av Michael "mikath" Thörning.

Bild
ÖSmJ 101 i SJ-version. Av och med tillstånd av Michael "mikath" Thörning.

Bild
ÖJ 19 i SJ-version. Av och med tillstånd av Michael "mikath" Thörning.

Bild
Foto: Johan Winell. ÖSmJ 101 hos Museisällskapet JTJ - Jädraås-Tallås Järnväg.
Av och med tillstånd av Michael "mikath" Thörning.


SV&LV: ÖSmJ 101 / ÖJ 19
https://www.svlv.se/oumlsmj-101--oumlj-19---187.html
Produktsidan för etsplåten.

Michael "mikath" Thörning själv om etsplåten:

Modell av smalspårig lokomotor från Östra Smålands Järnväg nummer 101 och Ölands Järväg nummer 19. Lättbyggd, fint etsad, mässingsmodell. Det kommer att finnas gott om plats i lokomotorn för ordentligt med vikter och för den som vill ha in en ljuddekoder så kommer det även att finnas plats för det om man så önskar.

Finesser på lokomotorn:

Möjlighet att kunna bygga modellen med "vanliga" dörrar eller öppningsbara dörrar.
Drivning och strömupptagning på båda axlarna.
Möjlighet att få plats med en liten ljuddekoder.
Fri sikt genom hytten.
Möjlighet att kunna bygga lokomotorn i olika alternativ från nyleverans till DONJ 7 så som den ser ut idag.

Michael "mikath" Thörning kom senare att ta fram en egen drivning till denna etsplåt.

SV&LV Drivningar - Smalspår
viewtopic.php?f=173&t=2277
Produktsidan för drivningen på Modelltåg.

__________________________________________________________________________________________

SV&LV 5 år 2008-2013: Jubileumsmodell ÖSmJ 101/ÖJ 19

5 stycken färdigbyggda smalspåriga Kalmar-lokomotorer byggda av Michael "mikath" Thörning som kunde förbokas med valfri förebild, målning samt märkning och som hade öppningsbara dörrar vid förekomst.

Lokomotor SJ litt Zp nummer 234 (f.d. ÖJ nummer 19) Brun & svart
Kalmar Verkstad tillverkningsnummer 9 till ÖJ.
Färdigmodell byggd av Michael "mikath" Thörning med drivning från Sture Holmbergs Tumba Lokstation.
För spårvidd H0n3 10,5 mm (1:1 891 mm) eller H0e 9 mm (1:1 802 mm) med Faulhabermotor.
Digitaliserad med Zimo-dekoder.
Längd: ? cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: *.
Logotyp: Futura.
Koppel: Kadee smalspårskoppel #714 för H0n3?.
Godispåse: Nej.
Minimiradie: Kommer senare.
Förpackning: Kommer senare. Unik skylt. Exklusiv vitrin att ställa modellen i.
Dokumentation: Certifikat. Modellerna numreras från 1 till 5.
Från 2015? (aviserad redan 2013 för förbokning).
Pris vid förbokning 2013: 12000,00 kronor (Pris 2013).
Tillgänglighet: Slutsåld hos SV&LV.

Lokomotor SJ litt Zp nummer 234 (f.d. ÖJ nummer 19) Brun & svart
Kalmar Verkstad tillverkningsnummer 9 till ÖJ.
Färdigmodell byggd av Michael "mikath" Thörning med drivning från Sture Holmbergs Tumba Lokstation.
För spårvidd H0n3 10,5 mm (1:1 891 mm) eller H0e 9 mm (1:1 802 mm) med Faulhabermotor.
Digitaliserad med Zimo-dekoder.
Längd: ? cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: *.
Logotyp: Futura.
Koppel: Kadee smalspårskoppel #714 för H0n3?.
Godispåse: Nej.
Minimiradie: Kommer senare.
Förpackning: Kommer senare. Unik skylt. Exklusiv vitrin att ställa modellen i.
Dokumentation: Certifikat. Modellerna numreras från 1 till 5.
Från 2015? (aviserad redan 2013 för förbokning).
Pris vid förbokning 2013: 12000,00 kronor (Pris 2013).
Tillgänglighet: Slutsåld hos SV&LV.

Lokomotor SJ litt Zp nummer 234 (f.d. ÖJ nummer 19) Brun & svart
Kalmar Verkstad tillverkningsnummer 9 till ÖJ.
Färdigmodell byggd av Michael "mikath" Thörning med drivning från Sture Holmbergs Tumba Lokstation.
För spårvidd H0n3 10,5 mm (1:1 891 mm) eller H0e 9 mm (1:1 802 mm) med Faulhabermotor.
Digitaliserad med Zimo-dekoder.
Längd: ? cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: *.
Logotyp: Futura.
Koppel: Kadee smalspårskoppel #714 för H0n3?.
Godispåse: Nej.
Minimiradie: Kommer senare.
Förpackning: Kommer senare. Unik skylt. Exklusiv vitrin att ställa modellen i.
Dokumentation: Certifikat. Modellerna numreras från 1 till 5.
Från 2015? (aviserad redan 2013 för förbokning).
Pris vid förbokning 2013: 12000,00 kronor (Pris 2013).
Tillgänglighet: Slutsåld hos SV&LV.

Bild
ÖJ 19 i SJ-version. Av och med tillstånd av Michael "mikath" Thörning.

Lokomotor Operatör* nummer * (f.d. ÖJ nummer 19) Färgsättning*
Kalmar Verkstad tillverkningsnummer 9 till ÖJ.
Färdigmodell byggd av Michael "mikath" Thörning med drivning från Sture Holmbergs Tumba Lokstation.
För spårvidd H0n3 10,5 mm (1:1 891 mm) eller H0e 9 mm (1:1 802 mm) med Faulhabermotor.
Digitaliserad med Zimo-dekoder.
Längd: ? cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: *.
Logotyp: Okänt i skrivande stund.
Koppel: Kadee smalspårskoppel #714 för H0n3?.
Godispåse: Nej.
Minimiradie: Kommer senare.
Förpackning: Kommer senare. Unik skylt. Exklusiv vitrin att ställa modellen i.
Dokumentation: Certifikat. Modellerna numreras från 1 till 5.
Från 2015? (aviserad redan 2013 för förbokning).
Pris vid förbokning 2013: 12000,00 kronor (Pris 2013).
Tillgänglighet: Slutsåld hos SV&LV.
*Okänt i skrivande stund. Köparen valde en egen bansignatur.

Lokomotor SJ litt Zp nummer 143 (f.d. ÖSmJ nummer 101) Brun & svart
Kalmar Verkstad tillverkningsnummer 7 till ÖSmJ.
Färdigmodell byggd av Michael "mikath" Thörning med drivning från Sture Holmbergs Tumba Lokstation.
För spårvidd H0n3 10,5 mm (1:1 891 mm) eller H0e 9 mm (1:1 802 mm) med Faulhabermotor.
Digitaliserad med Zimo-dekoder.
Längd: ? cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: *.
Logotyp: Futura.
Koppel: Kadee smalspårskoppel #714 för H0n3?.
Godispåse: Nej.
Minimiradie: Kommer senare.
Förpackning: Kommer senare. Unik skylt. Exklusiv vitrin att ställa modellen i.
Dokumentation: Certifikat. Modellerna numreras från 1 till 5.
Från 2015? (aviserad redan 2013 för förbokning).
Pris vid förbokning 2013: 12000,00 kronor (Pris 2013).
Tillgänglighet: Slutsåld hos SV&LV.

Bild
ÖSmJ 101 i SJ-version. Av och med tillstånd av Michael "mikath" Thörning.

SV&LV: SV&LV 5 år - Jubileumsmodell
https://www.svlv.se/svlv-5-aringr---jub ... odell.html
Produktsidan för Jubileumsmodellen.

Finesser på lokomotorn:

Flexichassi.
Drivning på båda axlarna.
Svänghjul.
Motor av Faulhaber-typ.
Hög precision som ger ett tyst driv.
Utväxling för otrolig krypkörningsförmåga.
Strömupptagning på samtliga hjul.
Fräst chassi i mässing som ger tyngd åt drivningen.

Bild
De fyra SJ-versionerna. Av och med tillstånd av Michael "mikath" Thörning.

__________________________________________________________________________________________

Kort historik om ÖSmJ 101/ÖJ 19

Michael "mikath" Thörning om förebilden:

KVAB tillverkningsnummer 7 levererades vid årsskiftet 32-33 till ÖSmJ som där fick nummer 101. 1940 förstatligades ÖSmJ och hos SJ fick den först littera Z med nummer 143 och två år senare littreras den om till Zp fortfarande med samma nummer 143. DONJ köpte denna av SJ 1960 och ger den åter igen KVAB:s tillverkningsnummer 7 på lokomotorn. Slutligen övertar JTJ lokomotorn och Museisällskapet JTJ där man kan se den än idag. Då DONJ tog över lokomotorn satte man in en större 100-hästars Scaniadiesel, huvarna fick nya luckor samt att avgasröret drogs om så det går genom A-huven i hyttens framkant istället för att gå genom hytten som det gjorde tidigare.

KVAB tillverkningsnummer 9 levererades 1933 till ÖJ i ett mycket enkelt utförande utan belysning, dörr och fönsterglas på långsidorna. ÖJ kompletterar dock senare detta. Lokomotorn var den andra av samma typ och därmed också den sista. ÖJ 19 blir ÖJ 30 1937. Senare när ÖJ förstatligas får den littera Zp med nummer 234 hos SJ, och SJ körde med den fram till nerläggningen av ÖJ 1961 och två år senare är lokomotorn tyvärr skrotad. Denna lokomotor gick i stort helt oförändrad fram till den blev skrotad.

__________________________________________________________________________________________

Modell kontra förebild: ÖSmJ 101/ÖJ 19

Värt att notera är att Sture Holmberg alias Tumba Lokstation innan han drabbades av allvarlig sjukdom hade drivningar till SV&LV:s modell för både H0n3 10,5 mm (1:1 891 mm) och H0e 9 mm (1:1 802 mm).

Tumba Lokstation Drivningar
viewtopic.php?f=147&t=2032
Sture Holmbergs nu slutsålda drivningar till SV&LV:s ÖSmJ 101/ÖJ 19.

Mer kommer vid ett senare tillfälle.

Lasse alias Sweden - The One... And Only.

__________________________________________________________________________________________

Copyright Lasse/Sweden & Jonas/Jonas_sth 2012-2019.

Kopiering endast tillåten för enskilt bruk.

Lasse alias Sweden.

ÖJ - Ölands Järväg nummer 19 (senare 30) m.fl.

Under arbete

Uppdateras eftersom.

__________________________________________________________________________________________

Ölands Järväg nummer 19 (senare 30)/
Statens Järnvägar litt Zp nummer 234 (ÖJ) i skala 1:45/0:


Lokomotor ÖJ nummer 19
Kalmar Verkstad tillverkningsnummer 9 till ÖJ.
Etsplåt med gjutdelar (kom 2015) samt dekaler (kom 2018) som kompletteras drivning (kom 2015).
För spårvidd 0/1:45 16,5 mm (1:1 1435 mm).
Längd: ? cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: *.
Märkning: *.
Koppel: Erik Waldes smalspårskoppel.
Godispåse: Nej.
Minimiradie: Kommer senare.
Förpackning: Själva etsplåten levereras inlindad i silkespapper.
Dokumentation: Byggbeskrivning.
Från 2015.
Pris vid releasen 2015: 1500,00 kronor (Pris 2019).
Tillgänglighet: I lager hos SV&LV.
Beror på vilken version som byggs. Se kort historik.

Bild
Leveransfoto av ÖJ 19. Av och med tillstånd av Michael "mikath" Thörning.

Bild
ÖJ 19 i SJ-version utan drivning. Av och med tillstånd av Michael "mikath" Thörning.

Bild
ÖJ 19 i SJ-version utan drivning. Av och med tillstånd av Michael "mikath" Thörning.

Bild
Omålad med drivning. Av och med tillstånd av Michael "mikath" Thörning.

Bild
Omålad med drivning. Av och med tillstånd av Michael "mikath" Thörning.

Bild
Gjutdelarna till modellen. Av och med tillstånd av Michael "mikath" Thörning.

Bild
Omålad med drivning. Av och med tillstånd av Michael "mikath" Thörning.

Bild
ÖJ 19 i SJ-version med drivning. Av och med tillstånd av Michael "mikath" Thörning.

SV&LV: ÖJ 19
https://www.svlv.se/oumlj-19sj-litt-zp-234---145.html
Produktsidan för etsplåten.

Michael "mikath" Thörning själv om etsplåten:

Modell av smalspårig lokomotor från Östra Smålands Järnväg nummer 101 och Ölands Järväg nummer 19. Mycket lättbygd, fint etsad, mässingsmodell med 3D-printade detaljer i plast och mässing. Förebilden till modellen är ÖJ 19 eller SJ litt. Zp 234. OBS! Inget driv följer med, men Thomas Jonsson i Göteborg har lovat att han kommer att ta fram ett driv till denna. Detta driv beställer man direkt från Thomas Jonsson.

Speciella fästplattor för Thomas Jonssons drivning finns att köpa till för de som önskar.

Fästplattor för drivning till ÖJ nummer 19
För Thomas Jonssons drivning till SV&LVs Kalmar-lokomotor.
Frästa fästplattor med gängade hål och skruvar.
Från 2016.
Pris vid releasen 2016: 65,00 kronor (Pris 2016 & 2019).
Tillgänglighet: I lager hos SV&LV.

Bild
Fästplattor med skruvar. Av och med tillstånd av Michael "mikath" Thörning.

SV&LV: Zp-fästplattor
https://www.svlv.se/zp-faumlstplatta.html
Produktsidan för fästplattorna hos SV&LV.

Finesser på lokomotorn:

Möjlighet att få plats med en liten ljuddekoder.
Etsade skyltar för ÖJ 19, SJ litt. Zp 234 och tillverkarskylt.
Anpassad för Erik Waldes smalspårskoppel.
Gjutdetaljer till ÖJ 19 och SJ litt. Zp 234.

__________________________________________________________________________________________

Kort historik om ÖSmJ 101/ÖJ 19

Michael "mikath" Thörning om förebilden:

KVAB tillverkningsnummer 7 levererades vid årsskiftet 32-33 till ÖSmJ som där fick nummer 101. 1940 förstatligades ÖSmJ och hos SJ fick den först littera Z med nummer 143 och två år senare littreras den om till Zp fortfarande med samma nummer 143. DONJ köpte denna av SJ 1960 och ger den åter igen KVAB:s tillverkningsnummer 7 på lokomotorn. Slutligen övertar JTJ lokomotorn och Museisällskapet JTJ där man kan se den än idag. Då DONJ tog över lokomotorn satte man in en större 100-hästars Scaniadiesel, huvarna fick nya luckor samt att avgasröret drogs om så det går genom A-huven i hyttens framkant istället för att gå genom hytten som det gjorde tidigare.

KVAB tillverkningsnummer 9 levererades 1933 till ÖJ i ett mycket enkelt utförande utan belysning, dörr och fönsterglas på långsidorna. ÖJ kompletterar dock senare detta. Lokomotorn var den andra av samma typ och därmed också den sista. ÖJ 19 blir ÖJ 30 1937. Senare när ÖJ förstatligas får den littera Zp med nummer 234 hos SJ, och SJ körde med den fram till nerläggningen av ÖJ 1961 och två år senare är lokomotorn tyvärr skrotad. Denna lokomotor gick i stort helt oförändrad fram till den blev skrotad.

__________________________________________________________________________________________

Modell kontra förebild: ÖJ 19

Kommer vid ett senare tillfälle.

Lasse alias Sweden - The One... And Only.

__________________________________________________________________________________________

Copyright Lasse/Sweden & Jonas/Jonas_sth 2012-2019.

Kopiering endast tillåten för enskilt bruk.

Lasse alias Sweden.
R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."

Återgå till "SV&LV Lok & Motorvagnar - Smalspår"