Modelldatabasen - Mars 2020

Denna avdelning är för ämnen som inte passar i någon mer detaljerad kategori.
Användarvisningsbild
Sweden

Re: Modelldatabasen - Mars 2020

Inlägg av Sweden »

Dekaler & Etsat Personvagnar

En uppdatering och en ny produkt enligt nedan specifikationer.

SJ - Statens Järnvägar litt Co2 (f.d. GHB litt C1?)
Post ursprungligen upplagd Thu 27 Jul 2017, 00:07.

Nu ligger här "en riktig" produktbeskrivning upplagd med kort historik. Modell kontra förebild kommer "lite"
senare. Det här var ursprungligen tänkt att bli en produktbeskrivning av SJ litt DF39 men eftersom den är
ombyggd från DFo33/DF33 så ligger den nu som ni har sett under SJ litt DFo33/DF33/DF39 (f.d. DFo2).

SJ - Statens Järnvägar litt Co2 (f.d. GHB litt C1?) är en byggsats som Dekaler & Etsat har tagit fram på lite
senare år. Frågetecknet efter "C1" beror på att jag inte riktigt kan se vad det står på dekalarket till modellen.

SJ - Statens Järnvägar litt Co3 (f.d. SHJ litt C)

Helt ny produkt i denna avdelning. Detta är också en modell som Dekaler & Etsat har tagit fram på senare år.

Svar till KristinaStockholm (och er andra läsare)

Jag hojtar till. Tro mig. Annars får ni hojta till när ni är i Schundswall så ska ni få se på "Street Magic". :mrgreen:

Revenge of "Brallan"

"Man måste ju få spika lite! Det här måste få ett slut! Jag måste ju få andas!".

Ja vad ska man säga? Hmm.

Klockan 11.45 idag var det dags igen för mentalpatienten ovanför att "spika lite igen" så att allt får ett slut
och så att "hen" kan andas. :shock:

Eder förtjusande skribent ska nu dunka huvudet i betongväggen. Så att han, är definitivt ingen gefla höna,
också kan andas för enligt de allsmäktiga "barnen" står världen i full brand. En luktfri brand dock. :shock:

Nu ska "Steve" återgå till aktiviteterna på gruppboendet. :mrgreen:

Lasse alias Sweden.

R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."

Användarvisningsbild
Sweden

Inlägg av Sweden »

En uppdatering enligt nedan specifikation.

SJ - Statens Järnvägar litt WL5 (f.d. WL3)
Post ursprungligen upplagd Thu 27 Jul 2017, 00:10.

Nu ligger här "en riktig" produktbeskrivning upplagd med "kort" historik och modellhistorik. Modell kontra
förebild kommer "lite" senare.

NMJ Topline Personvagnar

SJ - Statens Järnvägar litt WL5 (f.d. WL3)

Det ena leder till det andra och den här "fiktiva" produktbeskrivningen om en modell som NMJ utlovade och
kunde ha gjort är omarbetad och uppdaterad då eder skribent lade upp Dekaler & Etsats konverteringssats.
De "fiktiva" faktarutorna över vilka modeller som hade varit möjliga är uppdaterade samt en variant till är
tillagd. Kort historik är tillagd och den är densamma som för Dekaler & Etsats konverteringssats och detta
beror på forumformatet men är för att läsare ska få historiken oavsett vilken produkt de först läser om i
Modelldatabasen. Modellhistoriken är också densamma av exakt samma anledning.

En intressant början på veckan

Som jag har skrivit tidigare så har jag satt lite personlig prägel på dessa månadsuppdateringar om vad som
händer i Modelldatabasen. Jag är dock en aning kluven om det var en så bra idé då jag inte vill "spamma" i
dessa trådar och poster eller på forumet. Men aja. Mänskligheten har större bekymmer än just detta. :roll:

Idag så kom brevbäraren hela två gånger och small i brevlådan. Inte bokstavligen dock. Eftersom jag har ett
rätt vanligt för- och efternamn så medför detta en viss "problematik". Oavsett om jag är ensam eller inte i
ett hyreshus med mitt namn så har det strulat med "På-sten/Postmord" i 32 år sedan jag flyttade hemifrån
1988 efter att jag hade "muckat" från vuxendagiset i Norrbotten. :shock:

Förmodligen så kom brevbäraren två gånger, fortfarande inte bokstavligen dock, för guess what people? :mrgreen:

"Brallan" har samma efternamn som mig. Och ni kan ju gissa vad det har inneburit. Trots lägenhetsnummer
på dörrarna och den post som har skickats till mig så har brevbärarna i 32 gefla år delat ut posten fel om det
nu råkar finnas fler med samma efternamn. Har sagt åt denna "begåvningsreserv" i hela 32 år nu men likt
sig förbenet går det inte in i pannbenet på dem. :evil:

Ett brev från hyresvärden "Skithem" hade kommit men inte ett ord om störningar men däremot om den nu
ökända masspsykosen "Coward-19". De uppmanade folk att helst inte komma till kontoret för att de värnar
om sin personal och att man ska ringa yada, yada, yada. :roll:

Som de till vänster om höger säger: "Det är en gåva från himlen" och nog f*n är det så alltid. Nu slipper ju
myndigheter, instanser och hyresvärdar ta något ansvar som till exempel "Skithem". Högst spännande liten
början på denna vecka. Tror jag ska göra en "Micke Bindefelt" och anordna en liten "soaré" i trapphuset. :D

Och jag som "bara" försöker att skriva i Modelldatabasen med den lilla tid jag har. Högst spännande värld vi
alla lever i eller "det gigantiska dårhuset" som jag kallar "Tellus". :mrgreen:

Över och ut från Steve på gruppboendet.

Lasse alias Sweden.

Användarvisningsbild
Sweden

Inlägg av Sweden »

Dekaler & Etsat Personvagnar/
SWB - Sällskapet Westerås Banbyggare

Två flugor i en smäll igen. Som jag har skrivit tidigare. I och med att MJ-klubben SWB - Sällskapet Westerås
Banbyggares produktion av alla de färdigmodeller som de tog fram upphörde för många år sedan så var eder
skribents första tanke att hänvisa till Jan-Erik Heikefelts tyvärr slutsålda bok "Svenska modelltåg skala 1:87
1941-2001". Men redan för många år sedan så slog det mig att Kai Nilsson som har Dekaler & Etsat var en del
av MJ-klubbens produktion och att den var densamma som den han håller på med idag. Därför så har jag nu
listat MJ-klubbens produktion under modellhistoriken om än inte i form av faktarutor som med de etsplåtar
som färdigmodellerna var baserade på och som nu Dekaler & Etsat säljer som konverteringssatser. Jag gör så
än så länge i alla fall.

SJ - Statens Järnvägar litt WLABo1/WL1
Post ursprungligen upplagd Thu 27 Jul 2017, 00:50.

Nu ligger här "en riktig" produktbeskrivning upplagd med "kort" historik och modellhistorik samt "byggtips".
Modell kontra förebild kommer "lite" senare. Denna är om konvertering av NMJ:s sittvagnar till sovvagnen.

Under modellhistoriken så ligger SWB - Sällskapet Westerås Banbyggares produktion av färdigmodeller av SJ
litt WL1. Observera dock att dessa var baserade på Limas gamla modeller och att de etsplåtarna därför var
anpassade till dessa och "inte" NMJ:s modeller av sittvagnarna i 60-talsgenerationen.

NMJ Topline Personvagnar

SJ - Statens Järnvägar litt WLABo1/WL1

Åter igen så leder det ena till det andra och den här "fiktiva" produktbeskrivningen om en modell som NMJ
utlovade och kunde ha gjort är omarbetad och uppdaterad eftersom eder skribent lade upp Dekaler & Etsats
konverteringssats. De "fiktiva" faktarutorna över vilka modeller som hade varit möjliga är nu uppdaterade.
Kort historik är tillagd och den är densamma som för Dekaler & Etsats konverteringssats och detta beror på
forumformatet som jag tidigare har skrivit. Modellhistoriken är också densamma av exakt samma anledning.

Om Dekaler & Etsat Personvagnar

Alla de "konverteringssatser och modeller" av vagnar från sekelskiftet, 30-talsvagnar, 40-talsvagnar samt
60-talsvagnar som Dekaler & Etsat har i sin produktion ligger nu upplagda i denna avdelning. Det som nu
är kvar att lägga upp i de tomma produktkategorierna är alla de konverteringssatser som är gjorda för att
bygga om Rocos sittvagnar till övriga vagnstyper. På senare tid så har Dekaler & Etsat också sålt några få
vagnar som färdigbyggda modeller och de kommer också att läggas upp.

Det var allt för idag

Men tusen och en saker och ting är kvar att göra och jag ligger rejält efter med precis allting som har med
Jonas och mitt samarbete samt Modelldatabasen att göra men det handlar ännu om att "prioritera" som jag
tidigare har skrivit och nämnt. Min sviktande hälsa har en enormt stor del i detta men jag gör så gott som
jag bara kan. :oops:

Så här i slutet av denna uppdatering så slänger jag väl upp en liten livsanekdot. Under tiden som jag nu har
suttit och skrivit så har jag fått underhållning. Ofrivilligt kan jag tillägga. Trappstädaren har varit här och
har i sedvanlig ordning smällt med moppen i väggarna och räcket så det har varit symfoni i trapphuset. Och
efter några dagars "ljuvlig" tystnad så har "Brallan" återvänt hem och håller "kunglig" audiens där ovanför.
Springer runt med blyskor på fötterna och så har "Skynda", ja den hundstackaren heter så fast på engelska,
sjungit aria då han får döds- och separationsångest om ens en dörr råkar komma mellan honom och Matte.

Över och ut från Steve på gruppboendet. :mrgreen:

Lasse alias Sweden.

Användarvisningsbild
Sweden

Inlägg av Sweden »

Roco Godsvagnar/
BV - Banverket litt Q32b/Qbd

Här har det skett en relativt stor uppdatering så låt oss gå igenom vad eder skribent har gjort.

Artikelnummer 44127(A) och 44127(B) har aldrig getts ut med AC-hjul vilket är noterat i faktarutorna.

Artikelnummer 67116 för AC växelström är nu tillagd och helt ny i listan då jag har sett denna för allra första
gången på bild.

Artikelnummer 76067 och 76068. Det enda som skiljer dessa åt är att det är DC-hjul i den ena och AC-hjul i
den andra. Precis som i fallet med artikelnummer 67115 och 67116. Då en hel del av de privatpersoner som
säljer dessa vagnsset av någon outgrundlig anledning säljer dem "splittade" så har eder skribent hittat ett
sätt att få koll på hur 4-packen i original var sammansatta.

På undersidan av dessa vagnar så sitter det en rätt liten klisterlapp på insidan av "rännorna" med vilket
artikelnummer de har samt om de tillhör artikelnumret med DC-hjul eller AC-hjul. Beroende på hur noga
rallare och samlare är så kan de nu se vilka vagnar som tillhör respektive artikelnummer. Detta kan vara
intressant om man är "purist" och vill ha seten som Roco skickade dessa från fabriken. Detta är noterat
i faktarutorna för modellerna.

Notering om artikelnummer 67115 och 67116. Tyvärr så har eder skribent inte kunnat göra detsamma för
just dessa vagnsset men så fort jag hittar information så lägger jag till detta för er "purister".

Vad eder skribent har gjort generellt sett. Samtliga vagnsset innehåller dokumentation vilket jag har noterat
i faktarutorna. Återkommer senare till vilken denna är. Text som har dragits ut på bredden vid "en tidigare"
forumuppdatering är nu hopdragen för lättare läsning.

Modell kontra förebild är uppdaterad med fyra stycken med text där jag filosoferar kring priserna på dessa
vagnsset på den svenska samlarmarknaden.

Över och ut från "Steve" på gruppboendet i en annan del av Schundschwall. :mrgreen:

Lasse alias Sweden.

Användarvisningsbild
Sweden

Inlägg av Sweden »

I denna avdelning så har det hänt ännu mer sedan igår så låt oss gå igenom vad eder skribent har gjort.

SJ - Statens Järnvägar litt R4 (R4/RB11/S12)

Denna produktbeskrivning som ursprungligen lades upp den 27 juli 2017 är nu "uppdaterad och omarbetad"
men jag tänker inte gå in i detalj vad det är som jag har gjort. Ni som följer vår Modelldatabas kan hellre
ta en titt på denna produktbeskrivning än att läsa mig idissla om ditt och datt. En klar förbättring än vad
som ursprungligen fanns där med diverse felaktigheter och rörigt upplägg.

SJ - Statens Järnvägar litt RB11 (R4/RB11/S12)

Denna är helt och hållet ny i denna avdelning. Jag hade lustigt nog inte förberett för denna 2017.

SJ - Statens Järnvägar litt S12 (R4/RB11/S12)

Också en helt ny "färdigmodell" i denna avdelning. En modell som Dekaler & Etsat "har" sålt/förmedlat och
som tydligen är gjord av en rutinerad modellbyggare, förmodligen "Målar-Bengt, så den "åkte upp" i denna
avdelning av Modelldatabasen med raketens fart.

BV - Banverket litt QIM (f.d. SJ litt BC1)

Även denna "färdigmodell" är ny i denna avdelning. Också en modell som Dekaler & Etsat säljer/förmedlar
och med tanke på bilden så är den förmodligen gjord av "Målar-Bengt" så den åkte upp den med i raketen.

HB Janna Godsvagnar

Här har det också hänt "lite" nytt. Generellt sett så har text som har dragits ut på bredden vid "en tidigare"
forumuppdatering nu dragits ihop för lättare läsning.

DB - Deutsche Bahn litt Sdkms & Sdkmss typ 707

Lagt till att vagnen med lastbilssläp för "ASG Transport - Spedition Visby Bilgods AB" innehåller en godispåse.
Vad den innehåller återkommer jag till någon gång i framtiden. Inget annat nytt med andra ord.

SJ - Statens Järnvägar m.fl. litt Lgjs/Lgjns

Under rubriken "Statens Järnvägar & Green Cargo litt Lgjns" med dåligt dokumenterade modeller så är nu
en modell bortplockad då det var en felaktig uppgift jag hade missat. Detta gäller den modell med en grön
och vit SJ Jumbo-Container märkt "green cargo" med containernummer 1350073.

Hittade en "klarare" bild på denna utgåva och konstaterade då att containernumret "är" 1360073 och denna
"låg redan uppe" men under rubriken "Specialmodeller 2001". SJ litt Lgjns vagnsnummer 42-74-443 0 013-6
med den gröna och vita SJ Jumbo-Container märkt "green cargo" med containernummer 1360073 är därför
uppdaterad och korrigerad.

Eder skribent har också korrigerat några "små-fel" som jag hittade under rubrikerna som har årtal.

En orolig tid

Den ruggigt underskattade "kompletta galenskapen" sprider sig lavinartat i vår värld men eder förtjusande
skribent kämpar på med "Modelldatabasen". Det har hänt en massa "galenskaper" de senaste dagarna, och
även nu i skrivande stund, vilket är frestande att underhålla er alla om. Men jag är trött i pannbenet efter
4 timmars samtal i telefon med "Lekstugan" om all galenskap. Mina sista ord "för idag" blir: "Underskatta
aldrig idioter till så kallade medmänniskor eller de galenpannor som faktiskt styr vår värld. :shock:

Över och ut från "Steve" på gruppboendet i en annan del av "Svälje". :mrgreen:

Lasse alias Sweden.

Användarvisningsbild
Sweden

Inlägg av Sweden »

I denna avdelning så har det hänt ännu mer nytt så låt oss gå igenom vad eder skribent har gjort.

SJ - Statens Järnvägar litt B2

Nu ligger äntligen här "en riktig" produktbeskrivning upplagd med en "kort" historik, modellhistorik, modell
kontra förebild samt byggtips.

SJ - Statens Järnvägar litt B10

Och så detsamma här.

F! f*n

Sitter här och är förbannad så att jag skakar. Igår kväll när jag kom hem vart jag knuffad och hotad av två
av de nu berömda "civilingenjörerna och läkarna". Inte värt att jag går in på detta då det är fel fora. Detta
kom att toppas ikväll klockan 23.30 med att någon i de tre lägenheterna ovanför spolade ner en sjunkbomb
i toaletten så att den hördes när den kom och passerade med ett avgrundsgurgel i min golvbrunn. :shock:

Jag trodde att det skulle bli översvämning i min lägenhet då de svenska bostäderna är fuskbyggda eftersom
de är byggda så att avloppsvatten kan tränga upp. Fick förutom "ett vansinnesutbrott" panik och trodde att
jag skulle behöva ringa på slamsugningen och rörmokaren halv tolv på natten. :evil:

Eder skribent gjorde en chansning och spolade ett antal gånger i toalettstolen med "förhoppningen" att det
inte skulle vara stopp i avloppet och att "korken" som spolades ner "bara" hade trängt upp luft ur avloppet
när den passerade som en gefla Jumbo-jet. :roll:

I detta hus så har flertalet lägenheter flertalet gånger haft stopp i avloppet då vissa påsar med "nötter" har
haft dille på att spola ner 1000-tals liter med mat- och flottyrolja. Det är rätt skrämmande att folk med en
så "hög" utbildning och titel varken förstår eller begriper vad de pysslar med. :evil:

Jag "är" en fridens man och människa som sköter mig själv och skiter i andra och som endast har och göra
med andra människor av liknande karaktär men det får f*n i mig vara slut på galenskapen nu. Hade mina
duster med hyresbolaget tidigare idag samt den urusla Hyresgästföreningen härom dagen. :evil:

Ingen av dem törs att ha och göra med mig de slingrande ormarna. De har inte en enda suck i denna värld i
sakliga diskussioner med sina patetiska lögner och bortförklaringar. De fullkomligen "kryper" när jag tar ton
och läxar upp dem verbalt för folk ska aldrig underskatta mitt intellekt. :tyst:

Det finns ingenstans att fly och ej heller att flytta då det är likadant i alla hyresrätter, bostadsrätter och hos
privata hyresvärdar och till och med i villaområden. Ja jag har sten-koll på det allra mesta då den ruggigt
underskattade fysiska verkligheten intresserar mig i allra högsta grad. 8-)

Och allt detta i live-sändning med min tjej-kompis "CK" i Ludvika på mobilen. :shock:

Jag ska förklara varför jag skriver detta på Modelltåg. En dag kommer förmodligen eder skribent att tystna
i etern. Då Modelldatabasen är mitt, och Jonas, livsverk så satsar jag "stenhårt" på denna med den lilla ork
och tid jag har. Än så länge så har jag det och ett hem men ingenting varar för evigt. En ledsam uppdatering
som knappt blev av men jag levererar så länge som jag kan. Tystnar jag en mulen dag så vet ni varför. :shock:

Över och ut från Steve i det gigantiska dårhuset fullt med idioter styrda av galningar. :mrgreen:

Lasse alias Sweden.

Användarvisningsbild
Sweden

Inlägg av Sweden »

Det var tänkt att det skulle bli en uppdatering av tre produkter men det blir bara en då eder skribent tyvärr
har varit avslagen som en varm bira de senaste dagarna so here goes the neighburhood. :shock:

SJ - Statens Järnvägar litt BC4

Nu ligger äntligen här "en riktig" produktbeskrivning upplagd med en "kort" historik, modellhistorik samt
byggtips. Modell kontra förebild kommer vid ett senare tillfälle.

Årtal inom parentes ()

Ni som har koll på Modelldatabasen har säkert sett i den korta historiken att det finns årtal inom (). Det är
"stödanteckningar" för eder skribent när jag har sett en viss målnings- eller märkningsvariant och försöker
att bena ut tidsperioder för ett lok, en personvagn eller en godsvagn.

Detta kommer att ligga kvar tills att jag har plöjt igenom alla mina källor och referenser då jag hittills bara
har använt mig av några få av dem. I framtiden så ska jag kolla igenom alla de andra men då prioritet no. 1
är att uppdatera det redan befintliga samt fylla tomma tillverkarkategorier så kommer det senare.

Det som finns ger i alla fall rallare och läsare ett hum om förebildernas livshistoria.

Över och ut från Steve i det gigantiska dårhuset fullt med idioter styrda av galningar. :shock:

Lasse alias Sweden.

Användarvisningsbild
Sweden

Inlägg av Sweden »

Trots att det de senaste dagarna har hamrats friskt på kvällstid i det kommunala huset som jag bor i så har
jag lyckats skrapa ihop en uppdatering till. Låt oss kortfattat gå igenom vad eder skribent har gjort.

SJ - Statens Järnvägar litt B4/BF4

Nu ligger äntligen här "en riktig" produktbeskrivning upplagd med en "kort" historik, modellhistorik samt

Masspsykos, galenskap och paranoia

Det låter som ett manus till "Overlord" med Wyatt Russell som jag såg härom natten eller en av alla mina
favoritfilmer "The Thing" med Kurt Russell. Ja Wyatt är sonen och fadern är Kurt. Båda två är lika stadigt
levererande så kallade underhållare. :tummeupp:

Det rådande världsläget har väl inte undgått någon av oss. Som en dystopisk sciencefiction och skräckfilm
i klass med John Carpenters "In the mouth of Madness" med Sam "Damien" Neil. Jag har förresten "insett"
att jag inte längre behöver film och television. Verkligheten toppar det allra mesta.

Avdelningen för Dekaler & Etsat Personvagnar närmar sig sakta men säkert ett färdigställande så vi får se
när eder skribent hinner med en till uppdatering. Några få dagar till och avdelningen kommer att vara fylld
med produktbeskrivningar och de tomma posterna borta med vinden.

Om en liten stund så ska eder skribent ta sig ut i den ruggigt underskattade fysiska verkligheten. Förutom
ett rätt minskat antal människor i rörelse så är det same 'ol same 'ol. Trots "Covid-19" är pelle-jönsar upp i
ansiktet och häcken på varandra på affärerna.

In the mouth of madness med Steve Overlord i Lalla Land. :mrgreen:

"They did it. They shut down the Earth".

Lasse alias Sweden.

Användarvisningsbild
Sweden

Inlägg av Sweden »

Trots att det har hamrats i 6 gefla timmar idag i det kommunala getto-huset som jag bor i så har jag lyckats
skrapa ihop en uppdatering till. Låt oss kortfattat gå igenom vad eder skribent har gjort.

SJ - Statens Järnvägar litt BFS9

Fortsatt leverans från alla galenpannor

Precis som filmerna "Jägarna" och "Idiotrepubliken" så är filmen "Dum & Dummare" vår världshistorias allra
bästa dokumentärfilmer. "Dum & Dummare" har jag till grannar och "Idiotrepubliken" bor jag i. "Jägarna" de
befinner sig nu på sociala medier och drar igång lynchmobbar medan de tuggar fradga. Och just nu så har di
sma "party-pundarna" en liten "amfetamin-soaré" utanför min dörr i trapphuset. Sundsvalls pride and joy. :evil:

In the mouth of madness med Steve Overlord fortfarande kvar i Lalla Land. :mrgreen:

"Huh. Welcome to the human race".

Lasse alias Sweden.

Användarvisningsbild
Sweden

Inlägg av Sweden »

Det gäller att smida medans järnet är varmt eftersom galenpannorna till grannar ligger och sover, peppar,
peppar, så eder skribent har en till uppdatering så här natten mot söndag. So here goes. :tummeupp:

SJ AB - Statens Järnvägar litt RB7

Avdelningen snart färdig

Avdelningen "Dekaler & Etsat Personvagnar" närmar sig ett färdigställande då endast två produkter är kvar
att lägga upp nu. När detta är gjort så ska jag göra lite justeringar och korrigera några småfel som finns i
alla de produktbeskrivningarna som jag har lagt upp den senaste månaden.

Jag har tusen och en saker att göra, och jag ligger efter med en hel del, men en fortsatt uppdatering av de
personvagnar som Berne "Da 915" Carlson har tagit fram ska återupptas nu när Dekaler & Etsat blir klart då
rätt många av Bernes modeller baserar sig på just dessa etsplåtar.

För våra följare och läsare så har jag "en massa" spännande på gång till Modelldatabasen här på Modelltåg
men det kommer dock att ta tid då jag ligger efter "praktiskt" i jämförelse med den "mindmapp" som jag
har gjort i huvudet sedan många år tillbaka.

Idag så hittade jag till exempel modeller från en svensk småtillverkare som jag aldrig har sett omnämnda
på de svenska MJ-forum som finns och som "aldrig tidigare" har dokumenterats. Jag har material till just
denna småtillverkare mer eller mindre färdigt. En tillverkare som inte finns i Modelldatabasen ännu. ;)

Och fler tillverkare och deras produkter "ska" komma upp i Modelldatabasen. Jonas och jag kommer att för
er tillhandahålla MJ-Sveriges "allra bästa service" vad det gäller Modelldatabasen över svenska Modelltåg i
skala 1:87/H0 av sällan skådat slag.

Vad det hela handlar om är tid och att eder skribent får ha en hyfsad hälsa i behåll.

In the mouth of madness med Steve Overlord fortfarande kvar i detta Lalla Land. :mrgreen:

"...och endast Sweden är n... vaken".

Edit: Skulle inte ha skrivit det allra sista. Svensk begåvningsreserv har vaknat. :roll:

Lasse alias Sweden.

Skriv svar

Återgå till "Övrigt"