SJ - Statens Järnvägar litt Lu/Fb-u

Användarvisningsbild
Sweden
Inlägg: 1086
Blev medlem: mån 23 jan 2012, 17:06
Ort: Sundsvall

SJ - Statens Järnvägar litt Lu/Fb-u

Inlägg av Sweden » mån 03 dec 2018, 02:30

Under arbete

Uppdateras eftersom.

__________________________________________________________________________________________

Statens Järnvägar litt Lu/Fb-u:

Ö-Godsvagn SJ litt Lu/Fb-u vagnsnummer ? Brun
Byggsats gjuten i resin-plast. Baserad på Limas modell av Lu/Fb.
Längd: ? cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: ?-?.
Koppel: Okänt.
Godispåse: Nej.
Förpackning: Okänt.
Dokumentation: Okänt.
Från 1996.
Pris i katalog för ?: ?,00 kronor.
Pris vid releasen 1996: ? kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Modellproduktion.

__________________________________________________________________________________________

Kort historik om SJ litt L/Fbk, Lu/Fb, Lu/Fb-u, Lu/Fbd m.fl.

Nedan sammanställning av SJ:s flisvagnar är på inga sätt färdig ännu.

SJ litt L/Fbk
Port och 2 luckor.
Sidoväggshöjd 2,28 meter.
Längd över buffertar 12,30 meter.
Individnummer 20-74-606 8 284 - 606 8 298 (1971).
15 vagnar.

SJ litt Lu/Fb
4 luckor.
Sidoväggshöjd 2,28 meter.
Längd över buffertar 12,24 meter.
Individnummer 20-74-601 8 035 - 601 8 174 (1971, 1983, 1991).
140 vagnar.
SJ litt Fb-v
Individnummer 6018037, 6018046, 6018049, 6018054, 6018061, 6018062, 6018066, 6018067, 6018070, 6018072, 6018076, 6018082, 6018093, 6018094, 6018095, 6018102, 6018103, 6018108, 6018112, 6018122, 6018124, 6018131, 6018141, 6018145, 6018151, 6018162, 6018173, 6018174 (1991).
28 vagnar.

SJ litt Lu/Fb
2 luckor. RIV-märkt.
Sidoväggshöjd 2,28 meter.
Längd över buffertar 12,24 meter.
Individnummer 20-74-601 8 875 - 601 8 974 (1971, 1983, 1991).
100 vagnar.
SJ litt Fb-v
Individnummer 6018883, 6018891 (1991).
2 vagnar.

SJ litt Lu/Fb-u
2 luckor. Ett mindre antal har 4 luckor.
Sidoväggshöjd 2,63 meter.
Längd över buffertar 12,24 meter.
Individnummer 20-74-601 8 175 - 601 8 874 (1971, 1983, 1991).
700 vagnar.
SJ litt Fb-uv
Individnummer 6018576, 6018617, 6018621, 6018711, 6018712, 6018741, 6018802 (1991).
7 vagnar.
SJ litt Fb-x
Individnummer 6018424, 6018757, 6018763, 6018775 (1991).
4 vagnar.

SJ litt Lu/Fbd
4 luckor.
Sidoväggshöjd 2,28 meter.
Längd över buffertar 12,24 meter.
Individnummer 20-74-601 9 005 - 601 9 064 (1971).
60 vagnar.

SJ litt Fb-u 711
Sidoväggshöjd 2,63 meter.
Längd över buffertar 12,30 meter.
Individnummer 20-74-601 8 975 - 601 8 999 (1971, 1983).
25 vagnar.
SJ litt Fb-u 711
Sidoväggshöjd 2,63 meter.
Längd över buffertar 12,30 meter.
Individnummer 20-74-603 0 000 - 603 0 999 (1971), 603 0 000 - 603 0 024 (1983).
1000 vagnar.

SJ litt Fbl
4 luckor.
Sidoväggshöjd 2,28 meter.
Längd över buffertar 12,24 meter.
Individnummer 615 3 000 - 615 3 068 (1983), 615 4 010 - 615 4 014 (1991).
69 vagnar.

Mer kommer vid ett senare tillfälle.

__________________________________________________________________________________________

Modell kontra förebild: SJ litt Lu/Fb-u

De fyra modeller som italienska Lima en gång i tiden gjorde och som Rivarossi senare gjorde en nyutgåva av var SJ litt Lu/Fb och "inte" den högre SJ litt Fb-u som modellen ovan avbildar. Limas två första modeller med artikelnumren 2832 Fb-u 601 8 857-7 (1979) och 2835 Fb-u 601 8 417-4 (1991) är "felaktigt" märkta som "Fb-u" medan de två senare modellerna med artikelnumren 3196 Lu 67026 (1999) och 3623 Fb 601 8 091-7 (2000) är "korrekt" märkta. Rivarossis senare utgåva som ett 3-pack med artikelnummer HR6076 SJ litt Fb-u 601 8035-3, 601 8102-8 och 601 8172-5 (2009) är dessvärre också "felaktigt" märkta som "Fb-u". Den enda "helt korrekta" modellen av SJ litt Fb-u är ovan modell men den är slutsåld sedan många år och lär med allra största säkerhet aldrig komma tillbaka igen på modellmarknaden.

Som kuriosa och MJ-nostalgi är värt att nämna att i Allt om RC-hobby nummer 7 november 1981 så skrev signaturen "Tommy Bergqvist" under byggtips artikeln om "SJ Flisvagnar Fb och Fbd" på sidorna 50 och 51. Detta var och är en intressant artikel om hur man bygger "SJ litt Fbd" av Limas Lu/Fb med artikelnummer 2832 genom att genomföra en hel del riktigt avancerad plastkirurgi. När eder skribent 2018-12-03 skriver denna sida så får jag backa bandet rätt så rejält då jag upptäcker att någonting är helt galet med det där byggtipset från 1981. Artikelförfattaren utgår från att Limas modell är den något högre "Fb-u" och kapar ner korgen för att få en Lu/Fb och en Lu/Fbd varpå en felaktig "bastard" uppstår som istället blir för låg då Limas modell är helt rätt redan från början som både Lu/Fb och Lu/Fbd så snacka om tankevurpa.

Vad artikelförfattaren istället skulle ha gjort är att bygga den något högre Lu/Fb-u genom att istället bygga på Limas Lu/Fb med 4 millimeter på höjden vilket då hade blivit rätt istället för fel. Från och med att eder skribent läste detta byggtips så tog det bara 37 år innan felet uppdagades så tänk vad "lustigt" det kan bli. På det nu mera avsomnade forumet "Flänsen" så var forumsignaturen "ccgan" 2012-12-31 inne och nosade lite på detta ämne och svaret infann sig "delvis" då. Enligt forumsignaturen "HJP" så var lagergafflarna på Limas modell c:a 1,5 millimeter "för höga" vilket var en differens som påverkade vilken förebild modellen hade eller inte. Som den ökände forumsignaturen "Svante Andersson" skrev så "är" Limas modell en Lu/Fb och inte en Lu/Fb-u så då var problemet löst om än inte "hela" historien i detalj framkom just då.

Stinsen: Limas Flisvagn
http://www.stinsensforum.se/limas-flisvagn-t10119.html
Diskussion om vilken förebild Limas modell har eller inte har.

Men även om nu Lima i och med den allra sista modellen av SJ litt Lu/Fb med artikelnummer 3623 (2000) och Rivarossi med artikelnummer HR6076 (2009) "lade till" kortkoppelkulisser med koppelfickor så lämnar denna modell mycket att önska. Och även om nu Rivarossi lade till fyra räcken och två rangerfotsteg så är modellen mycket enkel och håller definitivt "inte" dagens rätt höga standard då den i övrigt helt och hållet saknar chassi-detailjer. Nu var ju italienska Lima i och för sig ett så kallat "lågbudget märke" men vad det gäller modellens konstruktion så finner då åtminstone eder skribent den mycket "märkligt" konstruerad. Det skulle verkligen behövas "helt nya" modeller av Lu/Fb och även modeller av de andra varianterna men då glansdagarna i Kina mer eller mindre verkar vara slut och över så är det föga troligt att några kommer.

Lasse alias Sweden - The One... And Only.

__________________________________________________________________________________________

Copyright Lasse/Sweden & Jonas/Jonas_sth 2012-2019.

Kopiering endast tillåten för enskilt bruk.

Lasse alias Sweden.
R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."

Återgå till "Modellproduktion Godsvagnar"