SJ - Statens Järnvägar litt UA7R/AF7X/AFM7

Användarvisningsbild
Sweden
Inlägg: 1119
Blev medlem: mån 23 jan 2012, 17:06
Ort: Sundsvall

SJ - Statens Järnvägar litt UA7R/AF7X/AFM7

Inlägg av Sweden » mån 10 dec 2018, 02:12

Under arbete

Uppdateras eftersom.

__________________________________________________________________________________________

Statens Järnvägar litt UA7R/AF7X/AFM7:

Personvagn SJ litt AF7X/AFM7 vagnsnummer 5543-5545 Blå, grafitgrå & ljusgrå Version 1 m.fl.
Manöver- och sittvagn 1:a klass med godsutrymme. Orange inredning?. Svarta MDS16G-2-boggier.
Konverteringsdel.
Rc5-lokshytt i resinplast som kompletteras med Rimbo Grandes etsplåt 2501 (Plåt 4) UA7 m.fl. och Rocos 1980-talspersonvagn 44720 från 1985, 44721 från 1985, 1986 och 1998, 44722 1:a utgåvan från 1986 och 2:a utgåvan från 1990, 44723 1:a utgåvan från 1986 eller 44724 1:a utgåvan från 1986.
Takfärg: Ljusgrå/Svart. Logotyp: Flygande falukorven version 1/2. Märkning: 1(:a klass).
Längd: 30,3 cm*.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: 19??-.
Koppel: KKK - Kortkoppelkuliss med koppelficka (NEM 362) och standard Märklin/bygelkoppel*.
Godispåse: Nej. Men Rocos 1980-talspersonvagn har en.
Förpackning: Okänt. För färdiga modellen kan den från Rocos 1980-talspersonvagn användas.
Dokumentation: Okänt.
Från 1996? (2007).
Pris i katalog för ?: ?,00 kronor.
Pris vid releasen 1996? (2007): 200,00 kronor (Pris 2018).
Tillgänglighet: I lager hos Modellproduktion.
*Den färdigbyggda modellen.

__________________________________________________________________________________________

SJ litt UA7R/AF7X/AFM7

Att kartlägga historiken kring dessa manövervagnar är inte det lättaste med tanke på alla de littera, färg- och detaljförändringar som de har genomgått. Åtminstone inte för "eder skribent" i alla fall med de källor som jag känner till och har tillgång till. Informationen nedan är på inga sätt helt komplett men det är vad jag i skrivande stund har kommit fram till. Dessa manövervagnar har haft littera UA7R 1988-1994 > AF7X 1994-1997 > AFM7 1997- men "exakta" årtal de bytte färg är oklart. Blå version 1 ska ha kommit så tidigt som 1988-1989, blå version 2 någon gång under 1990-talet och svart någon gång på 2000-talet. Den allra första förändringen av lykt-arrangemangen "tycks" ha skett i och med ommålningen till blå version 1 och den andra när manövervagnarna fick EVN-nummer. Så fort jag hittar eller när det framkommer ännu mer information så kommer nedan historik att uppdateras.

Kort historik om SJ litt UA7R/AF7X/AFM7 vagnsnummer 5543

Personvagn SJ litt UA7R vagnsnummer 5543 Rödbrun, mörkgrå & svart
Manöver- och sittvagn 1:a klass med godsutrymme. 5 st. Marshall-ljus.
Tidsperiod: 1988-198? (SP 1989). 1988.
Logotyp: Frimärket.
Märkning: InterCity Version 2 med 14 pilar. <<<<<<< >>>>>>>.
->
Personvagn SJ litt UA7R/AF7X vagnsnummer 5543 Blå, grafitgrå & ljusgrå Version 1
Manöver- och sittvagn 1:a klass med godsutrymme. 6 st. Marshall-ljus.
Tidsperiod: 198?-199?. 1991, 1993.
Logotyp: Flygande falukorven version 1.
Märkning: 1(:a klass).
->
Personvagn SJ litt AF7X/AFM7 vagnsnummer 5543 Blå, grafitgrå & ljusgrå Version 2
Manöver- och sittvagn 1:a klass med godsutrymme. 6 st. Marshall-ljus.
Tidsperiod: 199?-200?. 2005.
Logotyp: Flygande falukorven version 1.
Märkning: 1(:a klass).
->
Personvagn SJ litt AFM7 vagnsnummer 5543 Svart
Manöver- och sittvagn 1:a klass med godsutrymme. 6 st. Marshall-ljus.
Tidsperiod: 200?-200?. 2007, 2008.
Logotyp: Flygande falukorven version 2.
Märkning: 1(:a klass).
Personvagn SJ litt AFM7 vagnsnummer 5543 Svart
Manöver- och sittvagn 1:a klass med godsutrymme. 6 st. Marshall-ljus.
EVN - European Vehicle Number: S-SJ 5074 80-73 543-4*.
Tidsperiod: 200?-. 2010?, 2011, 2013. Nya slutsignaler.
Logotyp: Flygande falukorven version 2.
Märkning: 1(:a klass).

Mer kommer vid ett senare tillfälle.

Kort historik om SJ litt UA7R/AF7X/AFM7 vagnsnummer 5544

Personvagn SJ litt UA7R vagnsnummer 5544 Rödbrun, mörkgrå & svart
Manöver- och sittvagn 1:a klass med godsutrymme. 5 st. Marshall-ljus.
Tidsperiod: 1988-198? (SP 1989). 1989.
Logotyp: Frimärket.
Märkning: InterCity Version 2 med 14 pilar. <<<<<<< >>>>>>>.
->
Personvagn SJ litt UA7R/AF7X vagnsnummer 5544 Blå, grafitgrå & ljusgrå Version 1
Manöver- och sittvagn 1:a klass med godsutrymme. 6 st. Marshall-ljus.
Tidsperiod: 198?-199?. 1994.
Logotyp: Flygande falukorven version 1.
Märkning: 1(:a klass).
->
Personvagn SJ litt AF7X/AFM7 vagnsnummer 5544 Blå, grafitgrå & ljusgrå Version 2
Manöver- och sittvagn 1:a klass med godsutrymme. 6 st. Marshall-ljus.
Tidsperiod: 199?-20??. 2005, 2006, 2007, 2008, 2009.
Logotyp: Flygande falukorven version 1.
Märkning: 1(:a klass).
->
Personvagn SJ litt AFM7 vagnsnummer 5544 Svart
Manöver- och sittvagn 1:a klass med godsutrymme. 6 st. Marshall-ljus.
EVN - European Vehicle Number: S-SJ 507480-73 544-2.
Tidsperiod: 20??-. 2010, 2012, 2013, 2015. Nya slutsignaler.
Logotyp: Flygande falukorven version 2.
Märkning: 1(:a klass).

Mer kommer vid ett senare tillfälle.

Kort historik om SJ litt UA7R/AF7X/AFM7 vagnsnummer 5545

Personvagn SJ litt UA7R vagnsnummer 5545 Rödbrun, mörkgrå & svart
Manöver- och sittvagn 1:a klass med godsutrymme. 5 st. Marshall-ljus.
Tidsperiod: 1988-198? (SP 1989). 19??, 1988.
Logotyp: Frimärket.
Märkning: InterCity Version 2 med 14 pilar. <<<<<<< >>>>>>>.
->
Personvagn SJ litt UA7R/AF7X vagnsnummer 5545 Blå, grafitgrå & ljusgrå Version 1
Manöver- och sittvagn 1:a klass med godsutrymme. 6 st. Marshall-ljus.
Tidsperiod: 198?-199?. 1995.
Logotyp: Flygande falukorven version 1.
Märkning: 1(:a klass).
->
Personvagn SJ litt AF7X/AFM7 vagnsnummer 5545 Blå, grafitgrå & ljusgrå Version 2
Manöver- och sittvagn 1:a klass med godsutrymme. 6 st. Marshall-ljus.
Tidsperiod: 199?-2007. 1999, 2001, 2004, 2005, 2006, 2007.
Logotyp: Flygande falukorven version 1.
Märkning: 1(:a klass).
->
Personvagn SJ litt AFM7 vagnsnummer 5545 Svart
Manöver- och sittvagn 1:a klass med godsutrymme. 6 st. Marshall-ljus.
Tidsperiod: 2007-201?. 2007, 2009, 2009*, 2010*. *Nya slutsignaler.
Logotyp: Flygande falukorven version 2.
Märkning: 1(:a klass).
Personvagn SJ litt AFM7 vagnsnummer 5545 Svart
Manöver- och sittvagn 1:a klass med godsutrymme. 6 st. Marshall-ljus.
EVN - European Vehicle Number: S-SJ 5074 80-73 545-9*.
Tidsperiod: 201?-. 2015?.
Logotyp: Flygande falukorven version 2.
Märkning: 1(:a klass).

Mer kommer vid ett senare tillfälle.

__________________________________________________________________________________________

Modell kontra förebild: SJ litt UA7R/AF7X/AFM7

En riktigt udda förebild och modell som Rimbo Grande AB 1992 tog fram en konverteringssats till i form av nya vagnssidor men själva Rc-lokshytten fick de självbyggande rallarna och samlarna själva ombesörja att ordna till bygget. Modellproduktion kom dock till självbyggarnas räddning genom att ta fram Rc-lokshytten i resinplast genom att göra en avgjutning av Rocos Rc5-lok. De modeller som man i övrigt "baserar" detta bygge på är Rocos svenska 1980-talspersonvagnar med artikelnummer 44720 från 1985, 44721 från 1985, 1986 och 1998, 44722 1:a utgåvan från 1986 och 2:a utgåvan från 1990, 44723 1:a utgåvan från 1986 eller 44724 1:a utgåvan från 1986. Alla andra modeller av denna vagnstyp från Roco är att förkasta särskilt om självbyggarna vill ha "rätt tak" och "rätt boggier" på sina modeller av SJ litt UA7R/AF7X/AFM7.

Rimbo Grande Personvagnar: SJ - Statens Järnvägar litt B2, B4/BF4, BC4, R4, UA7 & WL4
viewtopic.php?f=159&t=2039
Konverteringssatsen med bland annat SJ litt UA7R/AF7X/AFM7.

Att bygga SJ litt UA7R/AF7X/AFM7 är inte det allra lättaste för nybörjare då det innebär en hel del riktigt avancerad plastkirurgi. För det första så behöver "båda" vagnssidorna på Rocos modell slipas/fräsas ned utan att skada detaljer som ska vara kvar. För det andra så måste vagnskorgen kapas av "en bit" och Rc-hytten limmas på plats innan de "nya" vagnssidorna från Rimbo Grande AB limmas fast. För det tredje så måste taket också kapas av "en bit" utan att skada själva korrugeringen på det. Sedan så tillkommer det att detaljera taket, korgen och chassit så som det ser ut på förebilden. Länken till tråden nedan på det nu mera avsomnade forumet Stinsen ger ett litet "hum" om vad själva bygget handlar om.

Hjälp med referenser till R4 & AFM7
http://www.stinsensforum.se/hjalp-med-r ... t8956.html
Forumsignaturen 3R AC alias Jocke påbörjar ett bygge av UA7R/AF7X/AFM7.

Värt att notera är att Modellproduktions Rc-hytt specifikt avbildar AF7X/AFM7 med två topplyktor och fyra frontlyktor till skillnad från UA7R som hade tre topplyktor och två frontlyktor. Detta "kan" modifieras så att UA7R kan byggas eller så slaktar självbyggarna "ett passande" Roco Rc-lok. En annan detalj som är värt att notera är att Modellproduktions avgjutning av Rocos Rc5-hytt är av de tidiga generationerna av Rocos Rc5 där ledstängerna vid hyttdörrarna var ingjutna istället för som på senare generationer separata.

Mer kommer vid ett senare tillfälle.

Lasse alias Sweden - The One... And Only.

__________________________________________________________________________________________

Copyright Lasse/Sweden & Jonas/Jonas_sth 2012-2019.

Kopiering endast tillåten för enskilt bruk.

Lasse alias Sweden.
R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."

Återgå till "Modellproduktion Personvagnar"